چکیده: (1 مشاهده)
اینپژوهش با هدف شناسایی رابطه بین خودتنظیمیهیجانی ومسئولیتپذیری با روابط اجتماعی دانشآموزان ششم ابتدایی منطقه 19شهر تهران انجام شد. جهت رسیدن به این پژوهش از دانش آموزان ابتدایی پایه ششم که درسال تحصیلی97-1396 بالغ بر2250 نفر بودند، نمونهای به تعداد327 نفر بر اساس جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شد. پرسشنامه های روابط اجتماعی حقیقیان(1392) ، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن(2010) و پرسشنامه مسئوولیتپذیری نعمتی(1380) درگروه نمونه اجرا گردید. سپس دادهها جمعآوری و با روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره و ضریب همبستگی بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها نشان داد بین خودتنظیمی هیجانی و روابط اجتماعی در دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد. از بین مولفههای خودتنظیمی هیجانی در پیشبینی روابط اجتماعی دانش آموزان بیشترین سهم را ، مولفه "تحمل" داشته است. از طرفی نتایج نشان داد بین مسئولیت پذیری و روابط اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته است.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
سرمایه اجتماعی دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۶