اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد
|
ندا نیک راه، مهدی زارع *، حمید خاکباز |
|
|
چکیده: (973 مشاهده) |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند معتاد است.
روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل است. نمونه این پژوهش عبارت است از 40 نفر از مادران دارای فرزند معتاد که بهصورت تصادفی انتخاب شده و نیمی از آنان (20 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (20 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج پسآزمون نشان داد که میزان تابآوری گروه کنترل و آزمایش با هم متفاوت است. بهطوریکه گروه آزمایش از تابآوری بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار است.
بحث: نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی، موجب افزایش تابآوری مادران دارای فرزند معتاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: اثربخشی آموزشی، تابآوری، حل مسئله اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 564 kb]
(392 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|