Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۸۰-۳۸۹

عنوان فارسی ارزیابی اثرات مواجهه با ارتعاش تمام بدن و شوکهای تکراری بر سلامت مسافرین مترو بر اساس استاندارد ISO ۲۶۳۱-۱
چکیده فارسی مقاله مطالعات محدودی بر روی مواجهه با ارتعاش تمام بدن تجربه شده توسط مسافرین وسایل حمل و نقل ریلی مطابق با ISO 2631-1 انجام شده است. بنابراین در این مطالعه ارزیابی ارتعاش تمام بدن با استفاده از دو روش ارزیابی پایه و مقدار دوز ارتعاش ارایه شده در این استاندارد انجام ونتایج حاصله با هم مقایسه شدند. مقادیر شتاب سه محوره در محل تماس مسافر و سطح صندلی در قطارهای مترو شهر تهران اندازه گیری شد. اندازه گیری ارتعاش در 11 قطار متنوع در سه خط مترو تهران در ساعات معمول روزانه صورت گرفت. نتایج ارزیابی مطابق با روش پایه نشان داد که سطوح برآورد شده مواجهه در زمان مواجهه 60 و 150 دقیقه مطابق با معادله ایمنتر استانداردISO غیر از یک مورد همگی در محدوده ی ناحیه راهنمای هشدار بهداشتی ،HGCZ، قرار داشتند و بر اساس روش VDV غیر از دو مورد در هر دسته از مواجهه زمانی مورد نظر، که در محدوده ی تعیین شده HGCZتعیین شده توسط ISO قرار داشتند تمامی مواجهات دارای سطح ریسک پایینی بودند. نتایج حاصل از دو روش ارزیابی توسط ISO نشان داد که روشهای ارزیابی متفاوت نتایج متفاوتی را ارایه می کنند که به نظر می رسد که سطوح ارایه شده ایمن در روش VDV بایستی به صورت جدی اصلاح شود چونکه در زمانی که سیگنال ارتعاشی دارای شوکهای با دامنه ی بالای مکرر نباشد نتایج درستی را ارایه نمی دهد. در کاربرد روش VDV جهت ارزیابی مواجهه با ارتعاش تمام بدن در وسایل حمل و نقل ریلی در استاندارد ISO 2631-1 بهتر است نتایج با احتیاط بیشتری بکار گرفته شوند و حتما ً روش پایه ارزیابی نیز در ارزیابی بکار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتعاش تمام بدن، اثرات بهداشتی، مسافرین مترو، مترو تهران

عنوان انگلیسی Evaluation of exposure of metro passengers to whole-body vibration and recurrent shocks according to ISO 2631- 1 standard
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, using rail vehicles like metro is necessary for transportation in megacities and metropolises. In this descriptive-analytical study, whole body vibration was evaluated by two methods including basic evaluation and the recommended dose of vibration proposed based on ISO 2631-1 standard. In the present study measurements were performed over 13000 seconds in usual daily working hours by using SVAN 958 apparatus manufactured by Svantek Company, while the wagons were in motion at average speed. Tri-axial effective acceleration values were determined on the passengers contact surfaces and on the wagon seats in the different lines of Tehran metro. The results of evaluation based on the basic method showed that evaluated levels for 60 and 150 minutes of exposure calculated by an equation with higher safety according to ISO standard showed that all of samples except one were in the Health Guide Critical Zone (HGCZ). Based on Vibration Dose Value (VDV) method, except for two cases in each group of the exposure periods which were in the HGCZ of ISO, all the other cases had low risk levels of exposure. The findings of both the methods indicated that, different evaluation methods may gain different outcomes. It seems that the recommended safety levels in VDV method seriously need to be corrected. In addition, considering average exposure levels gained in this study, it is recommended to apply appropriate control measures for declining exposure amount of passengers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Passenger, Standard, Vibration, Whole body

نویسندگان مقاله کیکاوس ازره | keykavus azrah


رمضان میرزایی |


زهرا صفری | zahra safari


علی خوانین |



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1072-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات