Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۹۷-۴۰۴

عنوان فارسی مدلسازی بین نگرش دینی، هوش معنوی با اضطراب دانشجویان علوم پزشکی اردبیل
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نگرش دینی و هوش معنوی با اضطراب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. مواد و روش: روش تحقیق توصیفی از نوع معادلات ساختاری است. از نظر هدف، این پژوهش به صورت طرح کاربردی است. جامعه آماری شامل 1232 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393 بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 290 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به صورت تصادفی انتخاب گردید که از این تعداد به دلیل نقص پاسخ پاسخگویان به تعدادی از پرسشنامه‌ها 273 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش پرسشنامه نگرش مذهبی خدایاری، پرسشنامه هوش معنوی عبداله زاده و همکاران و پرسشنامه اضطراب صفت و حالت اسپیل برگر بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 و(Student) LISREL8.80تحلیل شد. یافته‌ها: بین مؤلفه‌های نگرش دینی با اضطراب دانشجویان رابطه منفی وجود دارد. بین هوش معنوی (درک و ارتباط با سرچشمه هستی) با اضطراب رابطه منفی وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که درک و ارتباط با سرچشمه هستی، عبادات، رفتار و زندگی انسان، مباحث اجتماعی و جهان‌بینی و باورها اضطراب دانشجویان را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که درک و ارتباط با سرچشمه هستی، عبادات، جهان‌بینی و باورها و مباحث اجتماعی از طریق متغیر رفتار و زندگی انسان بر اضطراب دانشجویان اثر غیر مستقیم می‌گذارد ولی رفتار و زندگی انسان بر اضطراب دانشجویان اثر مستقیم می‌گذارد. از سوی دیگر درک و ارتباط با سرچشمه هستی و مباحث اجتماعی از طریق عبادات بر رفتار و زندگی انسان اثر غیرمستقیم می‌گذارد ولی عبادات بر رفتار و زندگی انسان اثر مستقیم می‌گذارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از این پژوهش بر کاربرد نگرش به دین و هوش معنوی در اضطراب دانشجویان تأکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش دینی، هوش معنوی، اضطراب، دانشجویان علوم پزشکی

عنوان انگلیسی The relationship between religious attitude, spiritual intelligence and anxiety among medical students
چکیده انگلیسی مقاله In the industrial age, many people are faced with stress. Religion and spirituality can be effective in reducing stress. The aim of this study was to do relationship between religious attitudes and spiritual intelligence and anxious among medical students.The research method was structural equation model. The purpose of this study is applied design. The population was 1,232 medical students. 290 students were selected by multistep random sampling method. The research instruments were Khodayari's religious attitudes questionnaire, Abdollahzadeh et al.'s spiritual intelligence questionnaire and Speilberger's state/trait anxiety questionnaire. There is negative relationship between religious attitudes and anxiety. There is negative relationship between spiritual intelligence (understanding and communication with the source of life) with anxiety. Regression analysis showed that understanding and communication with the source of life, worship, behavior and human life, social issues and worldviews and beliefs predict students' anxiety. The results of path analysis showed that understanding and communication with the source of existence, worship, worldviews, ideologies and social issues of human life through changing behavior and effect on students' anxiety indirectly but human life and behavior has directly effect on students' anxiety. On the other hand, understand and communicate with the source of life and social issues through the sacrifice of human life and behavior can have indirect effect but worship can have direct effect on human life and behavior. The findings of this study emphasized on the use of religious attitude and spiritual intelligence in students' anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Attitude, Spirituality, Intelligence

نویسندگان مقاله علی خالق خواه | ali khalegkhah


محمد مهدی بابایی منقاری | mohammad mahdi babaei menghari



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1001-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات