|
Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۵۵-۳۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیرآموزش سلامت بر آگاهی و نگرش و عملکرد زنان باردار برای کاهش سزارین انتخابی |
|
چکیده فارسی مقاله |
متاسفانه در سال های اخیر زایمان های طبیعی به علت افزایش میزان سزارین رو به کاهش است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش زنان باردار بر کاهش سزارین انتخابی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود، که در آن تعداد160 مادر باردار نخست زا (در هفته 30 تا 40 حاملگی) مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر مراغه شرکت نمودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. اطلاعات با پرسشنامه، مصاحبه و مراجعه به پرونده های بهداشتی جمع آوری شد. در مرحله اول میزان آگاهی و نگرش هر دو گروه نسبت به سزارین انتخابی سنجیده شد. سپس برنامه آموزشی به صورت گروهی در گروه مداخله به اجرا درآمد. یک ماه پس از اتمام مداخله مجددا آگاهی و نگرش همراه با میزان عملکرد دو گروه مورد سنجش قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد قبل از آموزش اختلاف معنی دار میان آگاهی و نگرش گروه مداخله و شاهد وجود نداشت. پس از آموزش گروه مداخله به صورت معنادار آگاهی و نگرش مطلوبتری نسبت به زایمان طبیعی نشان دادند. از نظر عملکرد نیز انجام سزارین بدون دلیل پزشکی در گروه مداخله به طور معنی دار کمتر از گروه شاهد بود. زنان آگاه و آموزش دیده سزارین را تنها به عنوان یک فوریت پزشکی پذیرفتند .آموزش به طریق گروهی می تواند سطح آگاهی و نگرش زنان باردار را ارتقا داده و احتمال انجام سزارین بدون دلیل پزشکی را کاهش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد،سزارین انتخابی، زایمان طبیعی. |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of health education on knowledge, attitudes, and practice of pregnant women in reducing elective cesarean delivery rate |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study was carried out to investigate the effect of education on knowledge, and attitudes, and practice of pregnant women in order to decrease tendency to elective cesarean delivery. This study conducted on 160 nulliparous Iranian pregnant women who referred to the health and wellness centers. The participants were randomly divided into the experimental and control groups. The data were collected through administering questionnaires, holding interviews and referring to the health records. The experimental group was educated about cesarean section and vaginal delivery through group meetings, face to face education, playing videos, and distributing pamphlets whereas the control group received routine cares. One month after intervention, the level of knowledge and attitudes was again measured along with the level of practice performance of two groups in choosing cesarean or vaginal delivery for childbirth. The findings of the study showed that before the intervention, there was not a significant difference in knowledge and attitudes between two groups. After training, however, the experimental group showed a significantly more knowledge and attitudes towards the vaginal delivery. There was also a significant difference between two groups with respect to practice (kind of delivery) as the cesarean section reduced about 15% in the experimental group compared to the control group. This study showed that training can enhance the level of knowledge and attitudes of pregnant women, leading to the less likelihood of having cesarean without a medical reason. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شیرین صدقی | shirin sedghi
شمس الدین نیکنامی | shamsoddin niknami
لیلی صدقی | leili sedghi
محمود طاووسی | mahmoud tavousi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-37-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|