مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۲، شماره ۹، صفحات ۵۸-۶۵

عنوان فارسی بررسی سطح و عوامل مرتبط با شادمانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه شادمانی می‌تواند تحت تأثیر شناختی قرار گیرد که متأثر از محیط اجتماعی و فیزیکی محل زندگی فرد است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر شادمانی دانشجویان پیراپزشکی، پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 343 دانشجوی واجد شرایط دانشکده‌های پیراپزشکی، پرستاری و مامایی قم در سال 1396 انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت تصادفی چند مرحله‌ای وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های دموگرافیک و شادمانی آکسفورد جمع‌آوری شد. داده‌ها به کمک آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره شادمانی دانشجویان پیراپزشکی، 3/13±5/38 و دانشجویان پرستاری و مامایی، 7/16±2/36 به دست آمد. براساس نتایج آزمون تی‌ مستقل، تفاوت آماری معنی‌داری بین نمره شادمانی، وضعیت تأهل، سن و مقطع تحصیلی وجود داشت (05/0>p). همچنین نتیجه آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه، تفاوت آماری معنی‌داری را بین نمره شادمانی و نوع رشته تحصیلی دانشجویان نشان داد (003/0p=). طبق آزمون پیرسون، رابطه خطی مستقیم و معنی‌داری بین سن و نمره شادمانی دانشجویان وجود داشت (007/0p=، 146/0r=). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانشجویان پیراپزشکی، پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، از سطح شادمانی قابل‌قبولی برخوردارند. همچنین متغیرهایی همچون سن، جنس، مقطع و رشته تحصیلی به‌عنوان عوامل مرتبط با شادمانی شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of the Level and correlates of Happiness among the Students of Qom University of Medical Sciences in 2017, (Iran)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: There is some evidence that happiness may be affected by the cognition under the influence of physical and social environment of a person's habitat. The purpose of this study was to assess the level and correlates of happiness among paramedical, nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences.   Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 343 eligible students of paramedicine, nursing and midwifery schools of Qom University of Medical Sciences in 2017. The subjects were entered into the study through multistage random sampling method. The data were collected using demographic and Oxford Happiness questionnaires. Data were analyzed using independent t-test, one-way analysis of variance, and Pearson and Spearman correlation tests.   Results: The mean score of happiness was obtained 38.5±13.3 for paramedical students and 36.2±16.7 for nursing and midwifery students. According to the result of independent t-test, there were significant differences between the score of happiness and marital status, age, and educational level (p< 0.05). Also, the result of one-way ANOVA showed a significant difference between score of happiness and students' education major (p=0.003). According to the result of Pearson test, there was a direct and significant correlation between age and happiness score of the students (r=0.146, p=0.007).   Conclusion: The results of the present research revealed that paramedical, nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences had an acceptable level of happiness. The variables of age, gender, educational grade, and major, were also known as the correlates of happiness.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم حسینی امیری | Meysam Hoseini Amiri
Qom University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم

محمد عباسی | Mohamad Abbasi
Qom University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-521-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-1057083.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشک
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات