Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی بررسی میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانهای شهر رشت
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: عزت نفس یکی از نیازهای حیاتی بشر است و اغلب متخصصان آن را به عنوان عامل اصلی سازگاری اجتماعی – عاطفی در نظر می گیرند. کاهش عزت نفس در دانش آموزان سبب افت تحصیلی، احساس تنهایی، سوء استفاده از مواد، دوری از واقعیت و رفتارهای خود تخریبی می شود. هدف: این تحقیق با هدف تعیین میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانهای شهر رشت انجام شده است. روش کار: در این بررسی مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی تعداد 419 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر رشت به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل پرسشنامه استاندارد بررسی عزت نفس کوپر اسمیت (Cooper Smith Self-steem Inventory ) بود که 4 حیطه (عمومی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) را مورد بررسی قرار می داد و بخش دوم شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مرتبط با عزت نفس نوجوانان شامل دو قسمت عوامل فردی و خانوادگی (سن ، جنس، قد، وزن، رتبه تولد، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل سال قبل، انجام فرایض دینی، ابتلا به بیماری جسمی وروحی، وجود مشکلات ظاهری آشکار، تعداد افراد خانواده، تحصیلات، شغل و سن پدر و مادر، متوسط در آمد ماهانه خانواده و محل و شرایط زندگی) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان دهنده آن بود که فقط 8/37 درصد از واحد های مورد پژوهش دارای عزت نفس مطلوب بودند. همچنین بین عزت نفس و جنس( 04/0p<)، مقید بودن به فرایض دینی (0001/0p=) و میزان در آمد ماهیانه خانواده (006/0p<) ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به آن که اکثریت واحد ها فاقد عزت نفس مطلوب بودند، توجه بیشتر مربیان و والدین به رشد عزت نفس نوجوانان ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey self esteem and its relevant factors among high school students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Self-esteem is one of the necessities of human life and most professionals consider it as a major factor in social and emotional adjustment. Low self-esteem in students causes academic failure, loneliness, drug abuse, away from reality and self-destructive behaviors. Objective: This study aimed to determine the level of self-esteem and its related factors in high school students in Rasht city. Methods: In this descriptive-analytical study, 489 high school students in Rasht city were randomly chosen and surveyed. Method of data collection was a questionnaire consisting of two parts. Part one included standard questionnaire of Cooper Smith Self-esteem Inventory which surveyed 4 domains (general, education, familial and social) and second part was a researcher made questionnaire covering related factors to self esteem including two parts of personal and familial factors (age, gender, height, weight, order of birth, grade level, major, last year’s Great Point Average, religious activities, physical and emotional illness, apparent problems, number of family members, education, occupation and age of parents, family monthly income, place and condition of living). For data analysis descriptive statistics and Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used. Results: Findings indicated that only 37.8% of cases studied had good self-esteem. Also a significant relationship was shown between self-esteem, sex P< 0.04), bound to religious practice (p=0.0001) and family monthly income (p< 0.006). Conclusion: Considering the low level of self esteem among most cases, more attention of teachers and parents is necessary to promote adolescents’ self esteem
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self Concept, Students, Adolescent

نویسندگان مقاله مریم بابایی | maryam babaei
malayer school of nursing and midwifery, hamedan university of medical sciences, hamedan, iran
دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ملایر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

ریحانه فداکار سوقه | reihane fadakar soghe
social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery , guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

فرزانه شیخ الاسلامی | farzaneh sheikhol eslami
social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery , guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

احسان کاظم نژاد | ehsan kazemnejad leili
social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery , guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-503-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات