|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارتهای زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی ۱۹-۱۱ ساله مراجعه کننده به مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت از دیدگاه مادران آنها در سال ۸۸-۸۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن از جمله تالاسمی نسبت به افراد سالم از مشکلات روانی و اجتماعی شدیدتری برخوردارند. سازگار شدن با این شرایط مستلزم آگاهی از نحوه کنار آمدن با مشکلات است. کسب مهارت زندگی در کنار کسب علم و دانش و تغییر متناسب نگرشها، ارزشها و تقویت رفتارهای مناسب به رفتارهای سالم می انجامد که خود، مشکلات و موانع سلامتی را کاهش می دهد و در نتیجه بهداشت روانی را ارتقاء می بخشد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین مهارتهای زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور 19-11 ساله مراجعه کننده به مراکز آموزشی ودرمانی شهررشت از دیدگاه مادران آنها در سال88 -1387 انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که در آن 150 نفر از مادران کودکان مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و مهارت زندگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارتوصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج: نتایج حاصله بیانگر آن بود که از دیدگاه مادران مهارت شناختی، اجتماعی و عاطفی اکثریت کودکان در حد متوسط تا خوب بود و از بین سه حیطه مهارت زندگی، کودکان واحدهای مورد پژوهش در مهارت شناختی از کمترین و در مهارت اجتماعی از بیشترین مهارت برخوردار بودند. نتیجه گیری : نتایج نشان داد که 68 درصد از کودکان واحدهای مورد پژوهش از دیدگاه مادران آنها از مهارت مطلوبی برخوردار بودند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Study the Life Skills of 11-19 year old Children affected by Thalassemia referring to Educational and Remedial Centers in Rasht city from their Mothers’ Point of View 2009-2010 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Children who are affected by chronic diseases such as thalassemia have more mental and social problems in compare with healthy people. Adopting to such conditions needs awareness of the ways to overcome these problems. Gaining life skill together with knowledge and science and appropriate change of attitudes, values and reinforcement of appropriate behaviors lead to normal behaviors which reduce problem and obstacles of health and therefore increase mental health. Objective: This research aimed to determine life skills of 11-19 year old children affected by thalassemia who refer to Educational and Remedial Centers in City of Rasht from their Mothers’ point of view in 2009-2010. Methods: This research is a cross sectional descriptive study in which 150 mothers of children affected by thalassemia, who refer to educational and remedial centers of the city of Rasht participated. Tools applied to collect data in this research are a certain questionnaire which includes two parts of demographic data and life skill. Descriptive and analytical statistics were used for data analysis. Results: Findings showed that most children’s cognitive, social and emotional skills were relatively good from their mothers’ point of view and among the three areas of life skills they had the least skill in cognitive skill and the most in social skill. Conclusion: The results showed that 68% of children whose mothers were studied had appropriate skills from their mothers’ point of view. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نوشاز میرحق جو |
سمیرا شصتی |
شادمان رضاماسوله | reza masule
عبدالحسین امامی سیگارودی | emami sigaroudi
زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-131&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|