Physical Treatments، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۵

عنوان فارسی تأثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر کنترل وضعیت و تعادل کودکان فلج مغزی همی پلژی
چکیده فارسی مقاله چکیده: زمینه و هدف: کودکان فلج مغزی اسپاستیک از لحاظ حرکتی و تعادل دارای مشکلات فراوانی می‌باشند. ساختار کج قامت کودکان فلج مغزی اسپاستیک، عملکرد تعادل را مختل می‌کند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر کنترل پوسچر ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همی پلژی می باشد. روش بررسی: هشت کودک همی پلژی فلج مغزی با (میانگین سنی 86/5 ± 88/12 سال، قد 69/26± 25/142 سانتی متر و وزن 45/15± 57/39 کیلوگرم) به صورت نمونه در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. تعادل ایستا توسط صفحه نیرو سنج در حالت چشم باز ، تعادل پویا با آزمون تعادلی YBT ( (Y Balance Testو شدت فلج مغزی با مقیاس GMFCS (Gross Motor Function Classification System) اندازه گیری شد. کودکان فلج مغزی تمرینات ثبات مرکزی را به مدت 8 هفته، هفته ای 3 بار و هر جلسه به مدت (45) دقیقه، به صورت پیشرونده انجام دادند. جهت تجزیه تحلیل آماری از روش تی همبسته برای مقایسه نمرات قبل از آزمون و بعد از آزمون در کودکان فلج مغزی در سطح معنی داری (05/0p≤) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش افزایش معناداری را پس از این دوره تمرینی در تعادل پویا و بعضی پارامترهای تعادل ایستا نشان داد. نتیجه گیری: تمرینات ثبات مرکزی می‌تواند تعادل پویا را در کودکان فلج مغزی همی پلژی بهبود بخشد و می‌تواند به عنوان یک روش غیر دارویی و مکمل در بازتوانی این افراد مؤثر واقع شود. کلید واژه‌ها: فلج مغزی/کنترل پوسچر/ثبات مرکزی/ تعادل /تمرین
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of eight weeks of core stabilization exercises on postural control and balance of children with hemiplegic cerebral palsy
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: Children with cerebral palsy have various movement and balance disorders. The lopsided anatomy of spastic cerebral palsy children, disrupt the balance function. This study was aimed to investigate the effect of core stability exercises on control of the static and dynamic posture in children with hemiplegic cerebral palsy. Materials & Methods: Participants were eight children with hemiplegic cerebral palsy selected by the simple, convenient method. Static balance was measured by force plate in the open eyes condition, dynamic balance by Y Balance Test (YBS) and the severity of cerebral palsy by Gross Motor Function Classification System) GMFCS(. Cerebral palsy children carried out core stability exercises progressively 3 times a week for 8 weeks, each session lasting 45 minutes. Paired t-test was used for statistical analysis of the data to compare pre and post-test scores in the subjects. The significance level was set at p≤0/05. Results: There was no significant difference in the excursion of center of pressure in anterior - posterior (p=0.124) and medial-lateral (p=0.202) directions before and after exercise in children with cerebral palsy however, a significant increase in the anterior-posterior and medial-lateral path length and total velocity was found (p =0.000). Comparison of the average dynamic balance score revealed significant increase after the intervention on both right and left legs in the anterior (p=0.015 and 0.183, respectively), posterior-lateral (p=0.005 and 0.004, respectively) and posterior-medial directions (P= 0.048 and 0.050, respectively) except for left foot in the anterior direction. Conclusion: Core stability exercises can improve dynamic balance in children with hemiplegic cerebral palsy while seems to have no considerable effect on static balance improvement of these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه کیانی | mahboobeh kiani
college of physical education and sport sciences, university of isfahan, iran. tel 09132247698
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضا مهدوی نژاد | reza mahdavi nejad
., college of physical education and sport sciences, university of isfahan, isfahan, iran. tel 09132142319
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 09132142319
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمد تقی کریمی | mohamad taghi karimi
college of rehabilitation, medical sciences university of isfahan, isfahan, iran. tel 09390199576
دانشکده توانبخشی اصفهان، دانشگاه علو م پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران09390199576.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

علی اعتماد العلما | ali etemad alolama
college of physical education and sport sciences, university of isfahan, iran. tel 09132594370
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 09132594370
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ptj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات