|
طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۴-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر فرکانس آگاهی از نتیجه در یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به سکته مغزی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف کاهش فرکانس فیدبک افزوده باعث افزایش یادگیری حرکتی می شود. اینکه این یافته در افراد مبتلا به سکته مغزی، که احتمالا دچار اختلال در مکانیسم های فیدبک داخلی هستند، قابل استفاده باشد به درستی مشخص نیست. هدف از مطالعه حاضر تعیین این نکته است که آیا آسیب مغزی متعاقب سکته مغزی استفاده از فیدبک های افزوده را تحت تاثیر قرار می دهد و آیا این بیماران از تمرین با کاهش فرکانس فیدبک سود خواهند برد؟ مواد و روش ها شرکت کنندگان شانزده بیمار در دامنه سنی 65-45 سال (میانگین: 47/6± 56/57)، مبتلا به سکته مغزی از نوع درگیری شریان مغزی میانی (زیر 6 ماه) بودند که به شکل تصادفی در دو گروه 8 نفره جای گرفتند. به گروه اول فیدبک آگاهی از نتیجه با فرکانس 100% و به گروه دوم با فرکانس 25% در مورد میزان نیروی گریپ تولید شده ارائه شد. افراد در طول 6 بلوک تمرین 48 بار تکلیف بازسازی نیروی گریپ را با دست غیر مبتلا انجام دادند. سپس در روز بعد آزمون ابقا را بدون دریافت فیدبک انجام دادند. دقت و پایداری در پاسخ در مرحله کسب و یادگیری مهارت ارزیابی، و نتایج بین دو گروه مقایسه گردید. یافته ها در گروه 25% فیدبک کاهش معنی دار در خطای متغیر در مرحله کسب مهارت (004/0 ≥p ) و یادگیری مهارت (001/0 ≥p ) دیده شد. همچنین خطای کل در این گروه در مرحله کسب مهارت کاهش معنی دار (016/0 ≥p ) نشان داده است. در این متغیرها در گروه 100% فیدبک اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مقایسه بین دو گروه نشان دهنده کاهش معنی دار مقادیر خطای مطلق (035/0 ≥p ) خطای متغیر(058/0 ≥p ) و خطای کل (039/0 ≥p ) در گروه 100% فیدبک در مقایسه با گروه 25% فیدبک در مرحله کسب مهارت بوده است. اگرچه تفاوت معنی داری بین دو گروه در مرحله یادگیری مهارت مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری در طول مراحل آزمون در گروه %25 فیدبک ، پایداری در پاسخ بیشتری مشاهده شد اما در بلوک آخر تمرین، گروه 100% فیدبک بطور معنی داری دقت و پایداری در پاسخ بیشتری را نسبت به گروه دیگر نشان دادند. در مرحله یادگیری مهارت بین دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مطالعه حاضر افراد مبتلا به آسیب مغزی متعاقب سکته مغزی در مرحله کسب مهارت، نتایج بهتری را از تمرین با فرکانس 100% بدست آورده اند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of knowledge of results frequency on motor learning in individuals with stroke |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Reduced augmented feedback leads to motor learning. However, it is unknown whether these findings can be applied in stroke patients who may have impaired internal feedback mechanisms. The purpose of this study was to determine if stroke-related brain damage affects the use of extrinsic feedback and if these patients benefit from practice with reduced frequency of knowledge of results. Materials and Methods: Participants were sixteen patients aged 45-65 years (mean: 57.56 ± 6.47 years) with middle cerebral artery (MCA) stroke (under 6monthes). They were randomly assigned in two groups of 8. Group one received 100% knowledge of results (KR) and group two received 25% KR about their actual force. During 6 blocks of acquisition (48 trials), participants practiced a grip force production task with upper limb ipsilateral to the lesion. Then performed retention test on the next day without receiving KR. Accuracy and consistency were assessed over acquisition and retention and compared between groups. Results: A significant decrease in VE was found in the 25% group in acquisition (p: 0.004) and retention (p: 0.001). TE in the 25% group in acquisition phase was significant (p: 0.016) as well. There were no significant differences in these variables for the 100% group. Significant decrease of AE (p: 0.035), TE (0.039) and nearly significant decrease of VE (0.058) were found in the 100% group compared with the 25% group in acquisition. However, no significant difference between groups was found in retention. Conclusion: Although group received 25% KR was more consistent during practice, group received 100% KR was significantly more accurate and consistent at the end of the practice in acquisition. In retention test there were no significant differences between groups of feedback condition. As a conclusion in our study, individuals with stroke related brain damage benefit from 100% KR, in acquisition phase. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مینو خلخالی زاویه | khalkhali zavieh 1. استادیار، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فاطمه اسفندیار پور | 2. استادیار، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مژگان رحمتی پور | 3. کارشناس ارشد فیزیوتراپی، کمیته پژوهش دانشجویی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban 4. دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100061_1015.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|