طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی اثر فیلتر بسامدی تصویر چهره بر جلب توجه کودکان اتیستیک و سالم
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اطلاعات بینایی به وسیله طیفی از بسامد­های مختلف انتقال می­یابند و نرون­های بینایی به بسامدهای مختلف برای پردازش اطلاعات حساس هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی تفاوت توجه به تصاویر فیلتر بسامدی در کودکان مبتلا به اتیسم و عادی انجام گردید. مواد و روش ها در یک بررسی مقطعی 30 کودک و نوجوان مبتلا به اتیسم با 30 نفر همتا از نطر سن و جنس به وسیله تصاویر فیلتر شده بسامدی در آزمون نرم افزاری دات­پروب مورد مقایسه قرار گرفتند. داده­ها به وسیله آزمون آماری تحلیل واریانس آنووا با اندازه­گیری متواتر و نرم افزار spss نسخه 18 تحلیل شدند. یافته ها بین کودکان مبتلا به اتیسم و کودکان عادی در زمان واکنش به چهره­های فیلتر شده تفاوت معنی­داری وجود داشت. مبتلایان به اتیسم در واکنش به چهره­های با فیلتر بالا نسبت به پایین بهتر عمل کردند و زمان واکنش کمتری داشتند. نتیجه گیری فیلتر بسامدی اطلاعات دیداری می­تواند موجب جلب توجه بیشتر کودکان مبتلا به اتیسم شود و این موضوع می­تواند در آموزش و مداخلات درمانی این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اتیسم، سوگیری توجه، فیلتر بسامدی،

عنوان انگلیسی Effect of frequency filtering of face images on attention bias of children with autism and normal children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Visual information by a range of different frequencies transmitted and visual neurons are sensitive to different frequencies for processing this information. The present study was done for examine the difference of attention to filtered and non filtered images in children with autism and normal children. Materials and Methods: In present cross sectional study, thirty children with autism and thirty normal children matched in age and sex compared in filtered stimuli of faces with dot probe task. Data was analysed with Repeated Measures ANOVA test and version 18 of spss. Results: children with autism and normal children had significant difference in reaction time to filtered faces. Children with autism more attend to high frequency images than low frequency images in compare to normal children and they have lower reaction time than normal children. Conclusion: Frequency filter visual information can lead to more attention in children with autism, and it could be considered children's education and therapeutic interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Frequency Filtering, Attention Bias

نویسندگان مقاله بهاره برزگر |
1. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

وحید نجاتی |
2. استادیار علوم اعصاب شناختی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حمیدرضا پوراعتماد |
3. استاد عصب روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100122_1012.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات