طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۴۲-۵۰

عنوان فارسی بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف شناخت نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برآورده کردناین نیازها در تولید علم و ارتقای دانش تاثیر گذار است. هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد مطالعه در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1390می‎باشد. مواد و روش ها در این مطالعه توصیفی-مقطعی که ابزار گردآوری پرسشنامه خودساخته شامل 56 سوال که پرسشهای آن توسط صاحبنظرانی در علوم کتابداری و آمار زیستی ارزیابی و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 85% محاسبه شد، جامعه آماری شامل 93 نفر و داده‌ها توسط نرم افزار18 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافته ها نشان داد که( 6/91%) افراد جامعه ، اینترنت را به عنوان انتخاب اول و در تامین نیاز اطلاعاتی7(/50%) رجوع به کتابخانه دانشکد را بر‎گزیده‎اند. دراستفاده ازسایتهای اینترنتی به عنوان یک منبع اطلاعاتی ، (9/86%)از پاسخگویان، موتور جستجوی گوگل را به عنوان انتخاب اول و حدود( 13%) انتخابهای بعدی آنها بوده‎است، اولویت استفاده از منابع به ترتیب کتابهای چاپی(3/73% )، ScienceDirect (2/59%)، Pubmed (1/53% ) بوده است ، مهمترین مانع دسترسی به منابع علمی (3/81% ) سرعت کم شبکه از نظر پاسخگویان بوده است. . نیاز به آموزش در بین جامعه آماری زن و مرد با مقدار( 236/0 p=) تفاوت معنی‎داری دیده نشد. بین اساتید و داشجویان تحصیلات تکمیلی از نظر مفید بودن کنفرانسها با مقدار (856/0 p=) تفاوت معنی‎داری حاصل نشد. نتیجه گیری پاسخگویان از اینترنت به عنوان منبع اصلی برای به دست آوردن اطلاعا.استفاده میکنند. جامعه پژوهش مهمترین منابع مورد استفاده را به ترتیب منابع چاپی، جستجو در گوگل، سایتهای علمی Sciencedirect و pubmed به کار میگیرند. پاسخ دهندگان مشکل عمده را سرعت کم اینترنت در بدست آوری اطلاعات اظهار داشته‎اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining the information needs of Faculty members and Post-graduate students at Rehabilitation Faculty of Shahid Beheshti of Medical University-2011(1390)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Understanding the information needs of Faculty members and graduate studentshas an impact at raise and promoting knowledge If needs to be resolved. The peresent research aimed to determine the information needs of Faculty members and post-graduate students at Rehabilitation Faculty of Shahid Beheshti of Medical University. Materials and Method: The methodology was descriptive-sectional survay using a questionnaire includes 56 question that the evaluation and validation. It has been approved by pundits inlibrary scienceand Biostatistics. Reliability of which was measured 0.85 based on Chronbach's alpha.The populationconsisted of 93 persons data were analyzed by 18 spsssoftware. Results: Finding show that (91.6%) of the population chosed Internet as a first. (50.7%) of them goto the faculty libraryto provide information needs. Rate of using the Google was (86/9%) as the first and Other Options about (13%).The first priority was touseprint resources (73/3%), Science Direct (59/2%) and Pubmed was (53/1%). the most important hindrance in access to source was Low-speed internet ( 81.3%). Thetarget populationIn terms of gender. There was nosignificant difference intheneed for training (p= 0.236).Between Faculty members and post-graduate students was no significant in terms of useful conferences (p=0.856). Conclusion: Internetis the main source used to gain information by respondents. Most sources were used print resources, search in google, sciencedirect and pubmed. Low-speed Internethas been a major problem respondents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لاله جولاهی |
1. دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی،کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
2.کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی گروه علوم پایه. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

خسرو خادمی کلانتری | khademi kalantari
3. دکترای تخصصی فیزیوتراپی ، استاد گروه فیزیوتراپی. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100124_1012.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات