طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۷

عنوان فارسی بررسی وضعیت مهارت های ارتباطی پایه دانشجویان کارشناسی ترم ۶ و ۸ دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال ۹۱-۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف ارتباط، به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل در مراقبت های بهداشتی اولیه توصیف شده است. مهارتهای ارتباطی یکی از اجزای اصلی صلاحیتهای بالینی به شمار میرود که برای تبعیت بیمار از اقدامات درمانی کمک کننده میباشد. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت مهارت های ارتباطی پایه دانشجویان کارشناسی ترم 6 و 8 دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 91-1390 تا بتوان از آن برای تدوین برنامه های درسی استفاده کرد. مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی از پرسشنامه مهارت های ارتباطی درمانگر و بیمار استفاده شد که توسط متد کالگری-کمبریج[1] بیان می شود و در این تحقیق متناسب با زبان و فرهنگ فارسی تغییر داده شده بود و اساتید دو گروه فیزیوتراپی و کاردرمانی بعد از بررسی دانشجویان حین کار بالینی به آن پاسخ دادند. جامعه آماری این پژوهش 89 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده توانبخشی شهید بهشتی ترم 6-8 هستند که از این تعداد تعداد 53 نفر از دانشجویان کارشناسی کاردرمانی و 36 نفر از دانشجویان کارشناسی فیزیوتراپی بودند. بحث نتایج نشان می دهد که اکثریت دانشجویان نمره متوسط را در مهارت های ارتباطی درمانگر- بیمار کسب می کنند اما دانشجویان فیزیوتراپی بهتر از دانشجویان کاردرمانی در این مهارت ها ارزیابی شده اند. نتیجه گیری نیاز به آموزش مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباط صحیح بالینی گرچه در هر دو رشته وجود دارد ولی با توجه به نمرات کسب شده و نیاز بیشتر دانشجویان کاردرمانی و تاثیر آن بر نتایج درمانی آنها، آموزش به این گروه از دانشجویان در اولویت قرار گرفته و قویآ پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت های ارتباطی، دانشجویان، توانبخشی،

عنوان انگلیسی A survey on communication skills of undergraduate student of shahid Beheshti University of Medical Sciences، Faculty of Rehabilitation in in the academic year 2011-2012
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Communication are described as a major feature for people working in primary health care these skill is a key component of the clinical competencies and is helpful for patient adherence. The purpose of this research was to assess communication skills of undergraduate student of shahid Beheshti University of Medical Sciences ،Faculty of Rehabilitation in in the academic year 2011-2012 Materials and Methods: in this cross-sectional study a questionnaire were used that was written base on the method of Calgary - Cambridge and had modified for Persian culture and language. Physiotherapy and occupational therapy professors answered this questionnaire base on their observation and evaluation of their student while communication with their patients. The population of this study was 89 undergraduate students from Shahid Beheshti University of Medical Sciences، Faculty of Rehabilitation in the academic year 2011-2012 that was in 6-8 semesters. 53 students were studying occupational therapy and 36 students were studying physiotherapy. Results: The results show that most of the students were gained average score in the communication skills questionnaire and there was no significant difference between physiotherapy student and occupational therapy students. Conclusion: Considering the obtained results, it can be said that communication skills of rehabilitation students is deficient and considering the importance of such skills, necessity of their education in clinical settings before contacting real clients is revealed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله communication skill training- rehabilitation student

نویسندگان مقاله نوید میرزاخانی |
1. مربی گروه کاردرمانی. دانشکده علوم توانبخشی و فارغ التحصیل دانشکده علوم آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

طلیعه شیخ فندرسکی | sheikh fendreski
2. کارشناس ارشد کاردرمانی و کارشناس آموزشی گروه کاردرمانی. دانشکده علوم توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
3. کارشناس ارشد آمار زیستی ، مربی و عضو گروه علوم پایه .دانشکده علوم توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سید کامران سلطانی عربشاهی | seyed kamran soltani arabshahi
4. استاد ، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100125_1012.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات