|
طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر یک دوره برنامه تمرینی یوگا بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف اختلال نقص توجه/بیش فعالی، از شایعترین اختلالهای روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزههای مختلف مشکل دارند، مانند اختلال در نقص توجه دیداری و شنیداری که نقش مهمی در فعالیتهای روزمره زندگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرین یوگا بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیشفعالی صورت گرفت. مواد و روش ها در پژوهش حاضر 30 دانشآموز پسر 6 تا 7 ساله از مدارس ابتدایی شهر شیراز به کمک پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) و بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM-IV به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه)تجربی و کنترل (قرار گرفتند. گروه تجربی (15n=)، تمرینات منتخب یوگای تدوینشده دریافت کردند. مدت زمان مداخله 12 جلسه (4 هفته و هر هفته 3 جلسه) یک ساعته بود. گروه کنترل (15n=) هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیهای دو گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی (CPT) شدند. روش آماری مورد استفاده برای تحلیل یافتهها، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره بود. یافته ها نتایج نشان داد که تمرینات یوگا در مقایسه با گروه کنترل توانستند در حد معناداری توجه دیداری (002/0P=) و شنیداری (003/0P=) کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیشفعالی را افزایش دهند. نتیجه گیری میتوان نتیجه گرفت که عملکرد توجه کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی به کمک تمرینات یوگا بهبود مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Yoga Practice on Visual and Auditory Attention of Children with Attention Deficiency and Hyperactivity Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in children and adolescents. This disorder causes various problems such as impairment of visual and auditory attention that play important roles in everyday life. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of yoga training on visual and auditory attention of children with ADHD. Materials and Methods: A total of 30 male students, aged 6-7 years, were randomly selected using the teacher form of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) from shiraz's primary schools. Participants were assigned to two groups of experimental and control with the experimental group (n=15) receiving Yoga exercise practices for 12 sessions (4 weeks and 3 sessions per week, 60 minutes per session), while the control group did not receive any intervention. Before and after training, all participants were assessed using Continuous Performance Test (CPT). Multiple ANOVA were used to analyze the data. Results: The results showed that yoga exercises were able to significantly increase visual (P=0.002) and auditory (P=0.003) attention performance in children with ADHD in comparison with the control group. Conclusion: Yoga practices can improve attention performance in children with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ایوب هاشمی | دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الهه عرب عامری | دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حمیده عبدل زاده | دانشگاه ولیعصر رفسنجان، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100547_45c219e8b2ee401c1bda6f03ef753c2e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-1173237.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|