|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۶-۶
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی اعتیاد به بازی آنلاین با توجه به تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف بازیهای آنلاین در سالهای اخیر با توجه به ویژگیهای متنوع و جذاب خود به یکی از پرطرفدارترین سرگرمیها بین نوجوانان تبدیل شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در اعتیاد به بازی آنلاین در دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه شهرستان صحنه است. مواد و روش ها این پژوهش، مطالعهای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونههای این پژوهش شامل 200 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان صحنه هستند که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به بازی آنلاین، پرسشنامه تحریف شناختی، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری و پرسشنامه ویژگی شخصیتی خودشیفته استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 21 نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان دادند اعتیاد به بازی آنلاین را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، پیشبینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک فرزندپروری (001/0≥P، 46/0=β)، ویژگی شخصیتی خودشیفته (001/0≥P، 34/0=β) و تحریف شناختی (025/0≥P، 11/0=β) به طور معناداری پیشبینیکننده اعتیاد به بازی آنلاین در دانشآموزان بودند. نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور میتوانند نقش مؤثری در اعتیاد به بازی داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگانهای آموزشی با درنظرگرفتن این متغیرها، برنامههای نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی ویدیوئی، تحریف شناختی، فرزندپروری، خودشیفتگی |
|
عنوان انگلیسی |
Online Game Addiction Relationship With Cognitive Distortion, Parenting Style, and Narcissistic Personality Traits in Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives Online games in recent years have become one of the most popular hobbies among teenagers due to their diverse and attractive features. The purpose of this study was to investigate the role of cognitive distortion, parenting style, and narcissistic personality traits in online games in high school boy in Sahneh City, Iran. Methods This is a survey and a correlational study. The study sample consists of 200 male high school students in the city of Sahneh, Iran who were selected randomly by a multi-stage sampling method. For data collection, online gaming addiction questionnaire, cognitive disturbance questionnaire, parenting styles questionnaire, and narcissistic personality traits questionnaire were used. In this research, the correlation and multiple regression were used to analyze the obtained data in SPSS-21. Results The findings showed that online addiction can be predicted by a linear combination of predictive variables. Based on regression analysis, parenting style (P≤0.001, β=0.46), narcissistic personality traits (P≤0.001, β=0.34), and cognitive disturbance (P≤0.225, β=0.11) could significantly predict students' addiction to online games. Conclusion These variables can play an effective role in addiction to play online games. Considering these variables, authorities of schools and other educational institutions should design and implement appropriate monitoring and control programs for this common problem. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Video games, Cognitive distortions, Parenting, Narcissism |
|
نویسندگان مقاله |
آرش زندی پیام | Arash Zandi Payam
زینب میرزائی دوستان | Zeynab Mirzaeidoostan
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2122-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی و روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|