|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۲، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یکی از ضروریات پویایی نظام آموزشی، ارزیابی است. ارزیابی درونی، فرآیند به تصویر کشیدن وضعیت نظام دانشگاهی بهوسیله اعضای خود نظام است. این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت سرشماری بود و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مربوط به ارزیابی درونی گروهها جمعآوری شد. یافتهها: در این مطالعه، پرسشنامهها توسط 80 نفر از دانشجویان، 32 نفر از دانشآموختگان و 6 نفر از اعضای هیئتعلمی گروه بهداشت عمومی تکمیل گردید. از نظر توانمندسازی آموزشی، 6/66% از اعضای هیئتعلمی، تسلط علمی در دروس نظری را نسبتاً مطلوب گزارش کردند. 7/37% از دانشجویان، میزان تسلط علمی مدرس را مطلوب و 8/58% آنان نحوه ارزشیابی اساتید را نسبتاً مطلوب توصیف کردند. 8/54% از دانشآموختگان نیز مهارتهای کسبشده در دوران تحصیل را نامطلوب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت ارزشیابی آموزشی از جهت تعیین کیفیت، مواردی همچون اثربخشی و ارزش یک برنامه یا فرآیند، انجام ارزیابی بهصورت مداوم و ارتقای کیفیت آموزشی بهمنظور اصلاح نقاط ضعف خود در حوزههای دارای وضعیت غیرمطلوب و نسبتاً مطلوب، ضروری بهنظر میرسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی برنامه، بهداشت عمومی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Internal Evaluation of the Department of Public Health of the School of Health of Qom University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: One of the essential requirements for the dynamics of the educational system is evaluation. Internal evaluation is a process of depicting the status of the academic system by the members of the system itself. This study was conducted with the purpose of internal evaluation of the Department of Public Health of the School of Health of Qom University of Medical Sciences. Methods: This study was performed as a descriptive cross-sectional study in the department of public health of Qom University of Medical Sciences. Sampling method was census and information were collected using questionnaire for internal evaluation of groups. Results: In this study, the questionnaires were completed by 80 students, 32 graduates, and 6 faculty members of the Department of Public Health. In terms of educational empowerment, 66.6% of the faculty members reported that scientific mastery in theoretical courses was relatively favorable; 37.7% of the students described the teacher's scientific mastery as desirable; and 58.8% of them described the professors evaluation as relatively desirable; 54.8% of the graduates evaluated the skills acquired during the academic period as undesirable. Conclusion: Considering the importance of educational evaluation for determining the quality, items, such as effectiveness and value of a program or process, continuous evaluation, and promotion of the quality of education seem to be necessary to correct their weaknesses in areas with undesirable and relatively desirable status. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Program evaluation, Public health, Students |
|
نویسندگان مقاله |
سیامک محبی | Siamak Mohebi Qom University of Medical Sciences گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
فاطمه ایزدخواه | Fatemeh Izadkhah Department of Health Education & Health Promotion, Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
احمد راهبر | Ahmad Rahbar Department of Public Health, Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
زهره احمدی | Zohreh Ahmadi Department of Health Education & Health Promotion, Faculty of Health, Qom University of Medical Sciences گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
غلامرضا شریفی راد | Gholam Reza Sharifirad Department of Medicine, Faculty of Medicine, Qom Branch, Islamic Azad University گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
ذبیح اله قارلی پور | Zabihollah Gharlipour Education Development Center, Qom University of Medical Sciences مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
روح اله صفایی پور | Rohollah Safaeipour Education Development Center, Qom University of Medical Sciences مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-263-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|