|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان براساس الگوی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: توجه به کیفیت و عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستانها به دلیل و نقش مهم این بخش در سلامت و درمان بیماران حیاتی است. مدل کیفیت بنیاد اروپایی ابزاری مناسب جهت ارزیابی سطح کیفیت خدمات این بخش است. هدف این پژوهش ارزیابی بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با استفاده از این مدل است. روشها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1397 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل پنج نفر مدیر و 54 نفر از کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بود. کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه 50 سؤالی تعدیلشده الگوی تعالی سازمانی گردآوری شد و با استفاده از نرمافزار SPSS در قالب آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج: بخشهای مدارک پزشکی مورد مطالعه از 1000 امتیاز کل این الگو، 9/411 امتیاز کسب کرد که 37/232 امتیاز به معیار توانمند سازها و 57/179 امتیاز به معیارهای نتایج اختصاص داشت. در حوزه توانمند سازها شراکتها و منابع بیشترین (76/51 درصد) و فرایندها (08/18 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند. در حوزه نتایج، نتایج کارکنان بیشترین (93/47 درصد) و نتایج مشتری (16/43 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند. نتیجهگیری: عملکرد بخشهای مدارک پزشکی مورد مطالعه در رده پایینتر از متوسط قرار داشت؛ بنابراین، طراحی و مدیریت فرایندهای بخش، شناسایی و اولویتبندی فرصتهای بهبود در بخش، بهبود روابط بخش با ذینفعان، انطباق خدمات و امکانات بخش با نیازهای ذینفعان و توجه به بهبود مستمر به منظور ارتقای عملکرد این بخشها ضروری به نظر میرسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Performance evaluation of medical records departments of teaching hospitals affiliated with Zahedan University of Medical Sciences based on European foundation for quality management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: paying attention to quality and performance of medical record departments is critical because of its multiple beneficiaries and its important role in health and treatment of patients. This study aims to evaluate medical records departments' performance based on European Foundation for Quality Management (EFQM) model. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2018. The population consisted of all managers (five managers) and employees of medical record departments (54 staffs) in teaching hospitals of Zahedan University of Medical Sciences. Due to the limited research population, sampling was not done and the sample size was considered equal to the size of the population. Data were collected by a questionnaire consisting of 50 questions. Data were analyzed with the SPSS software using descriptive statistics. Results: The medical record departments acquired score of 411.9 of 1000 (58.81%), of which enabler and results factor achieved 232.37 and 179.57, respectively. Among enabler factors, the highest score (51.76%) belonged to partnership and resources, and the lowest belonged to processes (18.08%). Among results factors, the highest score related to employee's results (47.93%) and the lowest (43.16%) related to customer results. Conclusion: The performance of the medical records departments was lower than the average. Therefore, designing and managing the department processes, identifying and prioritizing improvement opportunities in the department, improving relationships with stakeholders, adapting services and facilities to meet the needs of stakeholders, and paying attention to continuous improvement to improve the performance of medical record departments seems necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی همت | Morteza Hemmat Department of Health Information Technology, Faculty of Nursing and Midwifery, Saveh Faculty of Medicine, Saveh, Iran. گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران.
جهانپور علیپور | Jahanpour Alipour Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
نیلوفر جهانی | niloufar Jahani BSC, Health Information Technology, Aliebnabitaleb Hospital, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran. بیمارستان علیابنابیطالب (ع)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|