مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از دوره‌های آزاد درون‌خطی گسترده (موک)
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از تازه‌ترین روند یا روش‌ها در آموزش درون‌خطی، به رشد فراوان موک‌ها مربوط می‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی انگیزه‌، دلایل و دانش فراگیران ‌در استفاده از موک است. روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام‌ شده است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را کلیه اعضای گروه بحث الکترونیک کتابداری و اطلاع‌رسانی مشهد و  گروه بحث علم اطلاعات و دانش شناسی ایران تشکیل داد. داده‌‌های به‌دست‌آمده بعد از ورود به نرم‌افزار آماری Excell با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج بررسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران‌ در استفاده از موک، نشان داد که عامل به‌روز کردن دانش  به‌عنوان مهم‌ترین عامل انگیزشی فراگیران شناخته‌شده است. بیش از نصف فراگیران به‌طور متوسط از موک استفاده می‌کردند. اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند. نتیجه‌گیری: ازآنجاکه اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند، لزوم تشکیل کارگاه‌های آموزشی به‌ منظور معرفی و آشنایی با موک در تولید و ارائه موک توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه‌ها، ‌فناوری آموزشی‌،‌موک.

عنوان انگلیسی Motivation, Reasons and Knowledge of learners In use of MOOC
چکیده انگلیسی مقاله Aim: One of the latest trends or methods in online education pertains to significant development of MOOCs. Thus, the purpose of the present research is to study the Motivation, Reasons, and Knowledge of learners in the use of MOOCs. Methods: This study was an applied research, which was carried through survey method. the Population of the present research includes all members of electronic discussion groups of Library, and Information Sciences of Mashhad and  Iranian discussion group for Knowledge & Information Science. The collected data were analyzed after being entered into the statistical software Excel using descriptive statistics. Results: The results of the survey of motivation, reasons and knowledge of learners in the use of MOOC showed that "knowledge updating" has been known to be the most important motivational factor of learners. Averagely more than half of the learners used MOOC and most of the learners had no clear information about MOOC. Conclusion: Since most of the learners had no clear information about MOOC, it is recommended to establish training Workshop to introduce MOOC.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Technology, MOOC, Universities.

نویسندگان مقاله الهه امتی | elaheh ommati
Master of Science in Medical Library and Information Sciences, Poursina Clinical Research Dvelopment Unit Guilan University of Medical sciences, Rasht, Iran.
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی پور سینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

سید جواد قاضی میرسعید | Seyed Javad Ghazi Mirsaeed
Department of Library and Information Sciences, School of Allied Medical Sciences, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مریم ابراهیمی | Maryam ebrahimi
Department of Health Information Technology, School of Allied Medical Sciences and Health, Neyshabour University of Medical Science, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی نیشابور


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات