آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه مشارکت کودکان فلج مغزی ۴ تا ۶ سال با کودکان همسال طبیعی در کاره‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف کاره به فعالیت‌های مربوط به مراقبت از خود، مشارکت در منزل، بازی، فعالیت‌های اوقات فراغت، مشارکت اجتماعی و محیط‌های آموزشی گفته می‌شود. مشارکت کودکان در کاره‌ها با سلامت و رفاه آن‌ها ارتباط دارد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه مشارکت کودکان فلج مغزی 4 تا 6 سال درمقایسه‌با کودکان همسال در هریک از کاره‌ها طبیعی بوده است. روش بررسی در این مطالعه مورد-شاهد، 50 کودک مبتلا به فلج مغزی با دامنه سنی 4 تا 6 سال از کلینیک‌های خصوصی جسمی‌حرکتی و 50 کودک سالم دامنه سنی 4 تا 6 سال از پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌های سطح شهر تهران در سال 1394 در مطالعه شرکت کردند. نمونه‌های نام‌برده به روش غیراحتمالی آسان و دردسترس انتخاب شدند. مشارکت این کودکان از طریق نسخه فارسی پرسش‌نامه مشارکت کودکان (CPQ) ارزیابی شد. پس‌از ارائه توضیحات لازم والد کودک پرسش‌نامه مذکور را تکمیل کرد. برای تجزیه داده‌ها از نسخه 18 نرم‌افزار SPSS و به‌منظور مقایسه مشارکت کودکان فلج مغزی و سالم در کاره‌ها از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها میانگین سنی کودکان مبتلا به فلج مغزی و سالم در این مطالعه به‌ترتیب 5 و 5 سال و یک ماه بود. از نظر تنوع، شدت، میزان کمک، میزان لذت و رضایت والدین، مشارکت در حیطه‌های مراقبت از خود، مشارکت در منزل، بازی، اوقات فراغت و محیط‌های آموزشی تفاوت معناداری بین کودکان فلج مغزی و کودکان سالم همسال مشاهده شد (001/0P). نتیجه‌گیری نتایج نشان داد میزان مشارکت کودکان مبتلا به فلج مغزی در کاره‌ها پایین‌تر از کودکان سالم است؛ بنابراین آگاهی از مشارکت این کودکان به متخصصان سیستم بهداشتی برای طراحی درمان‌های متناسب با نیازهای کودکان و ارتقای مشارکت و سلامت آن‌ها کمک می‌کند. احتمالاً یکی از دلایل پایین‌بودن میزان مشارکت کودکان فلج مغزی در کاره‌ها هدفمندنبودن بسیاری از مداخلات و استفاده‌نکردن از کاره‌­ها در مداخلات است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت، فلج مغزی، کاره، کودک

عنوان انگلیسی Research Paper: Comparison of Participation of Children With Cerebral Palsy Aged 4 to 6 years in Occupations With Normal Peers
چکیده انگلیسی مقاله Objective The participation of children in occupations, such as self-care, home environment, play, leisure, and educational and social environments, is significantly correlated with their health and wellbeing. Therefore, the aim of this study was to compare the children with cerebral palsy (CP) and their normally-developing counterparts in terms of their participation in each area of occupations. Materials & Methods This case-control study was conducted in 2015 with 50 children (aged 4-6 years) having CP and 50 normally-developing children (aged 4-6 years) in the Tehran city. The participants were chosen by a convenience sampling strategy and examined using the Persian version of Children Participation Questionnaire. The questionnaire was completed by the parents after the necessary explanations. SPSS (version 18) was used for statistical analysis, and independent t-test was used for the comparison. Results The mean ages of children with CP and normally-developing children were 5 years and 5.1 years, respectively. Significant differences (P< 0.001) were found in diversity, intensity, enjoyment, assistance, and parent satisfaction with participation in the areas of self-care, home environment, play, leisure, education of children with CP and their peers. However, there was no significant difference in the area of social participation between the two groups (P>0.05). Conclusion The results showed that the children with CP have a lower level of participation in occupations compared to their normally-developing counterparts. One of the reasons for the low participation level of children with CP could be the lack of goal-oriented and occupation-oriented interventions. Thus, this finding will help the healthcare providers to create and develop appropriate therapeutic and rehabilitation interventions so as to meet the needs of these children and promote their participation level and wellbeing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cerebral palsy, Child, Occupation, Participation

نویسندگان مقاله امید رستم زاده | omid rostam zadeh
department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مالک امینی | malek amini
department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, shah nazari st., mohseni sq., mirdamad blvd., tehran, iran.
تهران، میرداماد، میدان محسنی، خیابان شاه نظری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

افسون حسنی مهربان | afsoon hasani mehraban
department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1307-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات