آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های آکوستیکی مربوط به کنترل حرکتی گفتار در کودکان لکنتی و غیرلکنتی
چکیده فارسی مقاله هدف لکنت رشدی، اختلالی در روانی گفتار است که توسط تکرارهای غیرارادی، کشیده‌گویی و گیر بدون صدا به‌ویژه در بخش اول سخن تشخیص داده می ‌شود و تاکنون علت قطعی بروز آن مشخص نشده است. یکی از نظریات مطرح‌شده در این زمینه، فرضیه نقص در کنترل حرکتی گفتار است که در آن کنترل، زمان‌بندی و هماهنگی عضلات بین مسیرهای تنفسی و حنجره‌ای و راه صوتی گفتار آسیب می ‌بیند. فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه، دامنه تغییرات شدت صوت و زمان شروع آواسازی ازجمله مهم‌ترین مؤلفه‌های آکوستیکی است که معمولاً برای ارزیابی غیرمستقیم عملکردهای فیزیولوژیکی زیربنایی عملکردهای کنترل حرکتی گفتار استفاده می‌شوند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی برخی از ویژگی‌های آکوستیکی کنترل حرکتی گفتار در کودکان مبتلا به لکنت و غیرلکنتی دوزبانه آذری و فارسی و غیرلکنتی تک‌زبانه فارسی است. روش بررسی این پژوهش به‌صورت توصیفی‌تحلیلی و از نوع بررسی مقطعی‌مقایسه‌ای انجام شد. نمونه‌های مطالعه‌شده، 25 پسر مبتلا به لکنت دوزبانه و 23 پسر غیرلکنتی دوزبانه و 21 پسر غیرلکنتی تک‌زبانه در محدوده سنی 6 تا 10 سال بودند. مؤلفه‌های آکوستیکی فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه و زمان شروع آواسازی در تکالیف کشیدن واکه‌های /a/ و /i/ و همچنین تکرار عبارات حامل و با استفاده از نرم‌افزار PRAAT در آزمودنی‌ها ارزیابی و تحلیل شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده و مقادیر به‌دست‌آمده با استفاده از نسخه 17 نرم‌افزار SPSS مشخص شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده برای مقایسه گروه‌های لکنتی و غیرلکنتی دوزبانه و تک زبانه با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌راهه و کروسکال‌والیس براساس اهداف مطالعه انجام شد. یافته‌ها مطالعه حاضر به‌منظور بررسی ویژگی‌های آکوستیکی مؤثر در کنترل حرکتی گفتار در هرسه گروه افراد لکنتی و غیرلکنتی دوزبانه و تک‌زبانه انجام شد. تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های آکوستیکی مطالعه‌شده شامل فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه و زمان شروع آواسازی در تکالیف کشیدن واکه‌های /a/ و /i/ و همچنین تکرار عبارات حامل، حاکی‌از نبودِ تفاوت معنادار بین گروه لکنتی دوزبانه و غیرلکنتی دوزبانه و تک‌زبانه بود (P>0/05). نتیجه‌گیری با استناد به یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین استنباط کرد که ویژگی‌های کنترل حرکتی گفتار مطالعه‌شده در این تحقیق شامل فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه، دامنه تغییرات شدت صوت و زمان شروع آواسازی در گفتار روان کودکان مبتلا به لکنت و غیرلکنتی و بین گروه های زبانی تفاوت معناداری ندارد. تاکنون مطالعات متعدی نشان داده‌اند که لکنت ارتباط نزدیکی با نقص در کنترل حرکتی گفتار دارد. باتوجه‌به این موضوع که در بیشتر مطالعات تصویربرداری عصبی، تفاوت‌های ساختاری و عملکردی مغزی مربوط به کنترل حرکتی گفتار افراد لکنتی مشاهده شده ‌است، در‌صورتی‌که نتایج مطالعه حاضر نتوانست این تفاوت‌های رفتاری را نشان دهد. یافته‌های این پژوهش مبنی‌بر وجودنداشتن تفاوت معنادار در متغیرهای مطالعه‌شده، از فرضیه وجود محدودیت‌های کنترل مهارت‌های حرکتی گفتار در کودکان لکنتی حمایت نمی‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Research Paper: Investigation of Acoustic Characteristics of Speech Motor Control in Children Who Stutter and Children Who Do Not Stutter
چکیده انگلیسی مقاله Objective Stuttering is a developmental disorder of speech fluency with unknown causes. One of the proposed theories in this field is deficits in speech motor control that is associated with damaged control, timing, and coordination of the speech muscles. Fundamental frequency, fundamental frequency range, intensity, intensity range, and voice onset time are the most important acoustic components that are often used for indirect evaluation of physiological functions underlying the mechanisms of speech motor control. The purpose of this investigation was to compare some of the acoustic characteristics of speech motor control in children who stutter and children who do not stutter. Materials & Methods This research is a descriptive-analytic and cross-sectional comparative study. A total of 25 Azari-Persian bilingual boys who stutter (stutters group) and 23 Azari-Persian bilinguals and 21 Persian monolingual boys who do not stutter (non-stutters group) in the age range of 6 to 10 years participated in this study. Children participated in /a/ and /i/ vowels prolongation and carrier phrase repetition tasks for the analysis of some of their acoustic characteristics including fundamental frequency, fundamental frequency range, intensity, intensity range, and voice onset time. The PRAAT software was used for acoustic analysis. SPSS software (version 17), one-way ANOVA, and Kruskal-Wallis test were used for analyzing the data. Results The results indicated that there were no significant differences between the stutters and non-stutters groups (P>0.05) with respect to the acoustic features of speech motor control . Conclusion No significant group differences were observed in all of the dependent variables reported in this study. Thus, the results of this research do not support the notion of aberrant speech motor control in children who stutter.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه فکار قراملکی | fatemeh fakar gharamaleki
department of speech therapy, school of rehabilitation, north tavanir st., vali-asr st., tabriz, iran.
تبریز، خیابان ولیعصر، توانیر شمالی، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی.

محمدرحیم شاه بداغی | mohammad rahim shahbodaghi
department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

علی جهان | ali jahan
department of speech therapy, school of rehabilitation, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

شهره جلایی | shohre jalayi
department of physiotherapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1307-7&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات