|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف سنجش رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا، از شاخصهای مهم ارزیابی اثربخشی برنامههای مراکز خانواده و کودک کمشنوا و همچنین ابزار مفیدی برای بررسی نقایص این برنامههاست. برایناساس در مطالعه حاضر طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا زیر 6 سال مدنظر بوده است. روش بررسی پژوهش حاضر مطالعهای توصیفیتحلیلی و از نوع اعتبارسنجی و ابزارسازی بود. پرسشنامه محققساخته رضایتمندی والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا شهر تهران توسط 60 نفر از والدین کودکان کمشنوا تکمیل شد. این افراد بهطورتصادفی انتخاب شده و حداقل یکسال از خدمات آموزشی و توانبخشی شنوایی مراکز خانواده و کودک کمشنوا شهر تهران استفاده کرده بودند. 15 نفر از این والدین بهمنظور سنجش تکرارپذیری در آزمون مجدد شرکت کردند. این پرسشنامه از 5 زیرآزمون تشکیل شده بود. این زیرآزمونها عبارت بود از: رضایت از امکانات ساختاری و محیطی مرکز ( شامل 7 سؤال)، رضایت از شرایط بهداشتی مرکز (شامل 10 سؤال)، رضایت از خدمات و عملکرد مرکز (شامل 18 سؤال)، رضایت از ارتباط و شیوه برخورد کارکنان مرکز (شامل 12 سؤال) و رضایت از هزینههای پرداختی در مقابل خدمات (شامل3 سؤال). بهمنظور اعتبارسنجی و خصوصیات روانسنجی پرسشنامه طراحیشده این دست گزینهها ارزیابی شد: رضایت والدین از خدمات ارائهشده به کودکان کمشنوا، ثبات درونی در سطح مورد و مقیاس، همبستگی مورد با کل مقیاس، تکرارپذیری آزمونبازآزمون و روایی صوری و روایی محتوایی. درنهایت، دادههای موجود با استفاده از نسخه 17 نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل آماری شد. روشهای آماری مطالعه حاضر عبارت بود از: محاسبه ضریبهای آلفای کرونباخ، همبستگی اسپیرمن و آزمونهای کولموگروفاسمیرنوف، فریدمن،کروسکالوالیس و یومانویتنی. یافتهها درباره ویژگیهای روانسنجی روایی محتوایی پرسشنامه 79/0 و پایایی ثبات درونی 90درصد بهدست آمد. همبستگی مورد با کل مقیاس برای هر مورد محاسبه شد که همگی موارد، همبستگی مناسبی را نشان داد. بهعلاوه پایایی آزمونبازآزمون 75درصد بود. در این بررسی بیشتر والدین از تمامی حیطههای خدماتی مراکز راضی یا نسبتاً راضی بودند. این حیطهها شامل این نکات بود: رضایتمندی کلی (5/69درصد)، امکانات ساختاری و محیطی (66/80درصد)، شرایط بهداشتی (75درصد)، خدمات و عملکرد مرکز (91/66درصد)، ارتباط و شیوه برخورد کارکنان (91/66درصد) و هزینهها (55/5درصد). درمیان موارد پرسشنامه بیشترین میزان رضایت بهنحوه ارتباط و شیوه برخورد کارکنان (31/0=SD و 72/4=M) و کمترین میزان رضایت از هزینههای پرداختی در مقابل خدمات مرکز (62/0=SD و 27/3=M) مربوط بود. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن بین ابعاد ویژه و رضایت کلی بهطور معناداری مثبت بود (P< 0/01) که روایی ساختار پرسشنامه را تأیید کرد. در تحلیل بین میزان رضایت از خدمات دریافتی سن، میزان تحصیلات، تعداد اعضای معلول در خانواده، مدتزمان رسیدن به کلینیک و وضعیت شنوایی والدین ارتباط معناداری دیده نشد. نتیجهگیری نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن بود که پرسشنامه حاضر روایی و پایایی مناسبی داشت. بهعلاوه بهنظر میرسد والدین از بیشتر زمینههایی که در موارد پرسشنامه به آنها پرداختهشده و درمجموع از کل خدمات بسیارراضی بودند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت، کمشنوایی، خدمات در حوزه شنوایی، والدین |
|
عنوان انگلیسی |
Research Paper: Designing and Determining Validity and Reliability of the Questionnaire for Parents Satisfaction With the Services Provided for Children With Hearing Loss |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Parents' satisfaction with the services for children with hearing loss is one of the most important indicators in evaluating the effectiveness of therapeutic and rehabilitation programs for such children. Accordingly, in the present study, the validity and reliability of the questionnaire for parents' satisfaction with the services provided for hearing-impaired children under the age of 6 years are examined . Materials & Methods In this descriptive and analytical research work, the questionnaire under study was completed by 60 randomly selected parents in Tehran who had used the training and rehabilitation services of these centers for at least one year. Fifteen of these parents were re-tested to assess reliability. The questionnaire was composed of 5 subtests of satisfaction of structural facilities (7 questions), satisfaction of sanitation conditions (10 questions), satisfaction of services and performance of the center (18 questions), satisfaction of the communication and the behavior of the staffs (12 questions), and satisfaction of fees against the services (3 questions). Internal consistency in level item and scale, items correlation with the total scale, test-retest repeatability, face validity, and content validity were also evaluated. Finally, the available data were analyzed by using SPSS (version 17) software. The other statistical methods included the Cronbach's alpha coefficients, Spearman correlation, and the tests of Kolmogorov-Smirnov Friedman, Kruskal-Wallis, and U-Mann Whitney. Results In relation to psychometric properties, 0.79 validity of the questionnaire and 90% reliability of internal consistency were obtained. Adequate correlations with the total scale were found for each item. In addition, the test-retest reliability was 75%. Most of the parents were found to be satisfied or pretty satisfied with most of the service areas of the centers, including overall satisfaction (69.5%), structural and environmental facilities (80.66%), sanitation conditions (75%), services and the performance of the center (91.66%), communication and stuff attitude (91.66%), and cost (55.5%). Among the items of the questionnaire, the greatest satisfaction was related to communication and staff attitude (SD=0.31, M=4.72), and the lowest satisfaction was with the fees of the service center (SD=0.62, M=3.27). The result of Spearman correlation between specific dimensions and overall satisfaction showed significantly positive correlation (P< 0.01), which confirmed the validity of the questionnaire's structure. The satisfaction of services received, age, education, number of family members with disabilities, time to clinic and hearing parents were not significantly correlated. Conclusion The results of this study suggest that the questionnaire has good validity and reliability. In addition, it seems that the parents' satisfaction is high with respect to the services of the centers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیرا خلیفه لو | samira khalifeh loo department of rehabilitation management, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran. گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حسین مبارکی | hosein mobaraki department of rehabilitation management, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, shah nazari st., mohseni sq., mirdamad blvd., tehran, iran. تهران، میرداماد، میدان محسنی، خیابان شاه نظری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محمد کمالی | mohammad kamali department of rehabilitation management, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran. گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
زهرا جعفری | zahra jafari department of rehabilitation management, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran. گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1307-8&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|