آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۵۲-۲۶۱

عنوان فارسی ارتباط مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش‌آموزان فلج مغزی اسپاستیک
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تعیین ارتباط زیرمجموعه‌های ادراک بینایی با مؤلفه‌های دقت و سرعت مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی پایه دوم دبستان است. روش بررسی : در این مطالعه مقطعی و تحلیلی، تعداد 24 نفر از دانش‌آموز فلج مغزی پایه دوم دبستان (10 دختر و 14 پسر) به‌صورت دردسترس از کلینیک‌ها و مراکز توان‌بخشی شهر تهران براساس مناطق جغرافیایی انتخاب شدند. مهارت‌های ادراک بینایی، با آزمون مهارت‌های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) و مهارت خواندن نیز به‌وسیله آزمون تشخیصی خواندن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده پس از بررسی نوع توزیع متغیرها براساس آزمون کولوموگروف-اسمیرونوف و با استفاده از آزمون‌های غیرپارامتریک اسپیرمن با نسخه 18 نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه در آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمرات استاندارد هفت حوزه ادراک بینایی با دو مؤلفه مهارت خواندن در دانش‌آموزان فلج مغزی رابطه معناداری وجود دارد. مؤلفه‌های تمییز بینایی، حافظه بینایی، روابط فضایی-بینایی، ثبات شکل بینایی، حافظه توالی بینایی، شناخت شکل از زمینه و اکمال بینایی با دقت و سرعت در ارتباط است (05/P< 0). نتیجه‌گیری: ارتباط هر یک از مهارت‌های ادراک بینایی با دقت و سرعت مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی کلاس دوم دبستان مشهود و معنادار است و می‌توان چنین نتیجه گرفت که به‌منظور بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی در زمینه‌های دقت و سرعت، می‌توان از این تمرینات ادراک بینایی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلج مغزی، ادراک بینایی، خواندن

عنوان انگلیسی Motor-independent Visual Perception Skill Indexes are Related with Reading Skills in Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cerebral palsy is one of the most common causes of physical disability in childhood that lead to various difficulties for children. These children may have abnormalities in visual perception. Visual perception plays an important role in learning of basic childhood’s skills. This research was designed to study the relation between each of subtests of visual perception with accuracy and speed components of reading skills in school-aged cerebral palsy children. Materials & Methods: In this cross-sectional study, 24 spastic cerebral palsy students in second grade (10 girls and 14 boy) were selected be available as from Tehran’s rehabilitation clinics. Visual perception and Reading skills were evaluated with the Test of Visual Perceptual Skill-revised (TVPS-R) and Diagnostic Reading Test. Results: The results showed that between standard score of visual perception with accuracy and speed components of reading skills of cerebral palsy student were significantly correlated. Visual Discrimination with accuracy (P< 0.001) and with speed (P< 0.001), Visual Memory with accuracy (P=0.002) and with speed (P=0.004), Visual-Spatial with accuracy (P< 0.001) and with speed (P< 0.001), Form Constancy with accuracy (P=0.003) and with speed (p< 0.001), Visual Sequential Memory with accuracy (P=0.023) and with speed (P< 0.028), Figure Ground Discrimination with accuracy (P=0.010) and with speed (P< 0.011), Visual Closure with accuracy (p=0.009) and with speed (P< 0.009) Conclusion: In general we can say that the relationship between visual perception skills with reading skills in first and second grade students with cerebral palsy is evident.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cerebral palsy, Visual perception, Reading

نویسندگان مقاله وحید رضا خدابنده | vahid reza khodabandeh
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences,occupational therapy department , velenjak , theran , iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، گروه آموزشی کاردرمانی،ولنجک ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
tehran , sepahbod gharani street , west sepand , institute of education studies ,institue of exceptional children
تهران ، سپهبد قرنی ، سپند غربی ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پژوهشکده کودکان استثنایی

ابراهیم پیشیاره | ebrahim pishyareh
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences,occupational therapy department , velenjak , theran , iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،گروه آموزشی کاردرمانی ، ولنجک ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رهگذر | mehdi rahgozar
organization



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1630-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات