آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۶۲-۲۶۹

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران است. روش بررسی: این مطالعه، مطالعه‌ای توصیفی است که از روش نمونه‌گیری تمام‌شماری و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته بر روی 116 نفر از اساتید انجام پذیرفت. سپس، داده‌های حاصل از پژوهش از طریق آزمون تحلیل واریانس تک‌متغیری با اندازه‌گیری‌های مکرر آزمون بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه بیانگر آن است که بین میانگین نمرات اساتید در هر یک از حیطه‌های «مشارکت دانشجویان» (با میانگین 23/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 2/8)، «کیفیت ارتباطات میان‌فردی دانشجویان» (با میانگین 25/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1)، «سبک تفکر اساتید» (با میانگین 24/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/3)، «کیفیت زندگی کاری اساتید» (با میانگین 23/3) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1) و «نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به عوامل حرفه‌ای» (با میانگین 26/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 3/1) در زمینه مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه می‌توان چنین عنوان کرد که حیطه‌های «نگرش اساتید نسبت به عوامل حرفه‌ای» و «کیفیت ارتباطات میان‌فردی دانشجویان» بیشترین تأثیر را بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی–یادگیری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت، یاددهی، یادگیری، اساتید

عنوان انگلیسی Factors Influencing the Participation of Students in the Teaching–Learning Process from the Perspective of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of the present study is to identify factors influencing students' participation in the process of teaching -learning from the perspective of faculty members of Social Welfare and Rehabilitation Sciences University, Tehran. Materials & Methods: This study was a descriptive study survey which was carried out on 116 faculty members using a researcher-made questionnaire. The data were analyzed by one way ANOVA with Bonferroni test for repeated measures on SPSS 16. Results: The findings indicated that the mean scores of teachers in each of the areas of student participation (mean 23.2 SD=2.8), the quality of interpersonal communication students (mean 25.1 SD=4.1), thinking styles of teachers (mean 24.2 SD=3.4), the quality of working life of teachers (mean 23.3 SD=4.1) and faculty attitudes towards vocational factors of students' participation in the teaching - learning process (mean 26.1 SD=3.1) are significantly different (P>0.05). Conclusion: According to the results of study, it can be stated that areas of faculty attitudes towards professionalism and quality of interpersonal communication of students have the greatest impact on students' participation in the teaching–learning process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Participation, Teaching, Learning, Teachers

نویسندگان مقاله زینب اباذری | zeynab abazari
organization
مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر میرجانی اقدم | akbar mirjani aghdam
univsrsity of social welfare amp;amp; rehabilitation,tehran,iran.
ایران تهران ،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

آزاددخت چراغی زنجانی | azaddokht cheraghi zanjani
univsrsity of social welfare amp;amp; rehabilitation,tehran,iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1306-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات