آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۱۹

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی: یک مطالعه هیبرید
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی ، براساس تجربه کاردرمانگران بالینی و مدرسان کاردرمانی در جامعه ایرانی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی است که تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ در کودکان فلج مغزی به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله نظری، مروری بر مقالات مرتبط موجود در پایگا ه ‌های اطلاعاتی معتبر تا سال 2014 صورت گرفت و مقالات ارزیابی و تحلیل شد . در مرحله کار در عرصه، نمونه گیری بصورت هدفمند و از طریق مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختارمند با 6 کاردرمانگر بالینی، میزگرد بحث و گفتگوی تخصصی با حضور 11 کاردرمانگر و دو مشاهده در کلینیک صورت گرفت. سپس نتایج دست‌نویس شد و تحلیل محتوا صورت گرفت . در مرحله نهایی، تحلیل کلی از دو مرحله قبل به انجام رسید . یافته‌ها: پنج درونمایه اصلی برای مفهوم هندلینگ استخراج شد که عبارتند از: «مراقبت از کودک فلج مغزی»، «مدیریت درمان»، «درمان های دستی»، «آموزش مهارت‌های روزمره زندگی» و «حمل و جابه‌جایی». هم­چنین درونمایه‌های مربوط به ویژگی ‌ های هندلینگ براساس نظرات مشارکت‌کنندگان؛ کنترل، ایمنی، حرکت و وضعیت‌دهی شناسایی شدند . نتیجه‌گیری: به‌نظر می ‌رسد نتایج این پژوهش می‌تواند تا حدودی به واضح‌ تر شدن مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی کمک نماید . همچنین با شناسایی فرایند عوامل تسهیل کننده، بازدارنده و مفهوم هندلینگ، مدرسین و کاردرمانگران بالینی خواهند توانست با تکیه بر دانش مبتنی بر یافته‌های علمی، فعالیت‌های درمانی و آموزشی خود را به‌گونه‌ای طراحی و اجرا کنند که شرایط لازم برای آموزش، یادگیری و اجرای صحیح هندلینگ در کاردرمانی فراهم آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودک، فلج مغزی، هندلینگ، کاردرمانی

عنوان انگلیسی Concept Analysis of Occupational Therapy Handling in the Children with Cerebral Palsy: A Hybrid Model
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to analyze the concept of occupational therapy handling in the children with cerebral palsy from the perspective of occupational therapy instructors and clinicians in Iran. Materials & Methods: In this qualitative study, using hybrid model to clarify the concept of handling through three phases. For the theoretical phase, attributes of handling were recognized through a review of the literature (until February 2014), and six in-depth semi - structured interviews, two observations and one panel of experts were conducted for the fieldwork to develop attributes from the data and to verify those identified from the literature review. In the third phase attributes and final analysis of handling were extracted from the first and second phase. Results: The results were classified in five main categories that were identified as: (1) care of child, (2) management of treatment, (3) manual techniques, (4) education of activities of daily living (ADL), and (5) lifting and carrying. Core attributes of handling include "control, safety, transfer and positioning". Conclusion: It seems that the results of this study may help in clarifying the concept of handling in children with CP. In addition, by identifying the process, barriers and facilitative factors, and the concept of handling, occupational therapy instructors and therapists will be able to design and run their educational activities based on scientific findings which can provide them with the necessary conditions for education, learning and proper execution of handling in occupational therapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, Cerebral palsy, Handling, Occupational therapy

نویسندگان مقاله حمید دالوند | hamid dalvand
organization
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
organization
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران

سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران

سیدعلی صمدی | seyyed ali samadi
organization
دانشگاه آلستر، جردن استون، ایرلند شمالی

حمیدرضا خانکه | hamid reza khankeh
organization
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-9-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات