|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی گفتار نشانهدار بر مهارتهای زبانی حفظ موضوع ، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانشآموزان کم شنوای پیش زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: کاشت حلزون تأثیر بسیارمثبتی بر روی رشد زبان بیانی در کودکان کمشنوای شدید دارد. کارایی گفتار نشانهدار نیز در بسیاری پژوهشها موردمطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی گفتار نشانهدار بر روی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانشآموزان کمشنوای پیشزبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بود و طرح پیشآزمون-پسآزمون استفاده شد. نمونه پژوهش بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها 9 دانشآموز کمشنوای پیشزبانی کاشت حلزونشده دیرهنگام بین سنین 11 تا 16 سال و نه ماه بودند که از مرکز کاشت حلزون لقمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون بازگویی داستان بود. برنامه آموزش گفتار نشانهدار در قالب 16 جلسه 60 دقیقهای بهمدت 8 هفته به اجرا درآمد و درپایان، دوباره آزمودنیها موردارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه از آزمون Z کولموگروف-اسمیرنوف و از آزمون تی وابسته برای مقایسه گروهها استفاده شد. یافتهها: نتایج بررسیها نشان داد آموزش گفتار نشانهدار بر حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانشآموزان کمشنوای پیشزبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P< 0/01). نتیجهگیری: استفاده از گفتار نشانهدار در برنامه توانبخشی کودکان کمشنوای پیشزبانی با کاشت حلزون دیرهنگام میتواند برای مهارتهای زبانی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستانی آنان مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Cued Speech on Language Skills (Topic Maintenance, Basic Information and Sequence Events of the Story) in Late Implanted Pre-Lingual Hearing Impaired Students: The Benefits of Persian Cued Speech |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Cochlear Implant has very positive impact on expressive language growth of children with severe impaired hearing and the effectiveness of Cued Speech has been studied in several investigations. The purpose of this study was to assess the effectiveness of using Cued Speech on topic maintenance, basic information and sequence events of the story in the late cochlear implanted prelingually hearing impaired students. Materials & Methods: This has been an experimental study and pre-test, post- test plan was used. Nine prelingually hearing impaired students who were late cochlear implanted and were between the ages of 11 and 16 years and 9 months from Loghman Cochlear implant center were selected by available sampling method. Our tool was story telling test. The Persian Cued Speech training program was carried out for 8 weeks in sixteen 60-minutes sessions. After that all students were assessed again. In this study we have used Kolmogorov – Smirnov Z-test and t-test for dependent groups. Results: Results revealed Cued Speech have positive and significant effects on topic maintenance, basic information and sequence events of the story in the late cochlear implanted pre-lingually hearing impaired students (P&le0.01). Conclusion: Our results demonstrated that using Cued Speech for the late cochlear implanted pre-lingually hearing impaired students can be effective for their language skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شکوفه میرزاآقابیگی | shokoufeh mirza aghabeigi islamic azad university, central branch دانشگاه آزاد مرکزی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
گیتا موللی | gita movallali organization دانشگاه علوم بهزیستی
محمد طاهری | mohammad taheri university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سلیمه جعفری | salimeh ja amp apos fari organization دانشگاه آزد مرکزی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-483-9&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
شنوایی سنجی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|