آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی آیا تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر تأثیر دارد؟
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر بود. روش‌ بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی، به روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نمونه از مرکز توان‌بخشی و آموزشی گل‌های بهشت شهر ارومیه با میانگین سنی 2/81±8/48 سال و ضریب هوشی 6/81±30/62 موردمطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش‌آزمون گرفته شد. سپس نمونه‌ها براساس دو فاکتور ضریب هوشی و نمرات پیش‌آزمون به دو گروه هم‌تراز (همگن) تقسیم و به‌طورتصادفی تحت‌عنوان گروه‌های آزمایش و کنترل در نظر گرفته شدند. هر گروه شامل 10 دختر و 10 پسر بود. برای ارزیابی بخش‌های مربوط به تعادل از آزمون تبحّر حرکتی برینینکس ازرتسکی استفاده شد. گروه آزمایش در طی 50 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه و 6 بار در هفته تحریکات حسّی را تجربه و تمرینات بدنی را اجرا کردند. گروه کنترل از برنامه‌های آموزشی کلاس استفاده نمودند. یافته‌ها: پس از 50 جلسه از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس‌آزمون به‌عمل آمد و داده‌ها به‌وسیله آزمون مان‌ یو‌ ویتنی تجزیه و تحلیل و تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون بین گروه‌های آزمایش و کنترل مشاهده شد (P< 0/05). نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی تعادل پویا و ایستا را بهبود می‌بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یکپارچگی حسّی-حرکتی، کم‌توان ذهنی، تعادل ایستا، تعادل پویا

عنوان انگلیسی Does Sensory–Motor Integration ExercisesEffect on Static And Dynamic Balance in Children with Trainable Mental Retardation?
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research was to investigate the effect of sensory- motor integration exercises on static and dynamic balance in children with trainable mental retardation. Materials & Methods: In this semi experimental research, with Purposive sampling method 40 subjects from GOLHAYE BEHESHT rehabilitation and training center with the mean age 8.48±2.81 years and mean IQ 30.62±6.81 participated. All children were pre tested. Then According to both factors (IQ and pretest scores) subjects divided randomly in two (experimental & control) equal groups. Each group were consist of 10 boys & 10 girls .Balance evaluated by balance part of Bruininks – Ossietzky Test of Motor Proficiency were used .experimental group encounter to Sensory stimulation and perform physical exercises during 50 sessions ؛ each session was 45 minutes and 6 times a week . Control group were using the class education programs. After 50 sessions both groups (experimental & control) were post tested Results: Data analyzed by Uman vitny and observed a significant difference in posttest among experimental and control groups (P< 0.05). Conclusion: Experimental group gained more scores. This research indicated that sensory integration training improve balance (both static & dynamic balance).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لطیفه قاسم پور | latifeh ghasem pour
faculty of physical educa􀆟on and sports sciences, urmia university, west azarbaijan, iran
ارومیه.خ سعدی 2.خ معین کوچه نهم پلاک نوساز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

فاطمه سادات حسینی | fatemeh sadat hosseini
organization
ارومیه.جاده سرو.دانشگاه نازلو.دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

حسن محمدزاده | hassan mohammad zadeh
organization
ارومیه.جاده سرو.دانشگاه نازلو.دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1262-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات