آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۷۶-۸۵

عنوان فارسی بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی آسیب‌دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی آسیب‌دیده شنوایی انجام شد. روش‌ بررسی‌: این پژوهش، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 پسر آسیب‌دیده شنوایی که به روش نمونه‌گیری دردسترس از مراکز پیش‌دبستانی شهرستان ورامین و قرچک انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، بازی‌درمانی گروهی را در 12 جلسه دریافت کردند، درحالی‌که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش آزمون ماتریس‌های پیشرونده‌ ریون رنگی و مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بازی‌درمانی گروهی اثر معناداری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان آسیب‌دیده شنوایی داشت (P< 0/001). همچنین نتایج بیانگر اثر مثبت و معنادار بازی‌درمانی گروهی بر همه خرده‌مقیاس‌های مهارت اجتماعی (مشارکت، ابراز وجود و مهار خود) در این کودکان بود (P< 0/001). نتیجه‌گیری: بازی‌درمانی گروهی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی کودکان آسیب‌دیده شنوایی را بهبود بخشد؛ بنابراین، برنامه‌ریزی برای بازی‌‌درمانی به کودکان آسیب‌دیده شنوایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Efficacy of Group Play Therapy on the Social Skills of Pre-School Hearing-Impaired Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of the present study was to investigate of the efficacy of group play therapy on the social skills of pre-school hearing-impaired children. Materials & Methods: The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design and control group. The participants were 30 male hearing-impaired children from pre-schools centers in Varamin and Gharchak provinces using an available method. Subjects were randomly divided into experimental and control groups, each group consisting of 15 children. The experimental group received 12 sessions of group play therapy and the control group did not. The instruments were done using the Raven coloure progressive matrices test and social skills rating scale. The data were recorded and statistically analyzed using MANCOVA. Results: The results of MANCOVA showed that group play therapy had a significant effect on the social skills of hearing-impaired children (P< 0.001). The results also revealed that group play therapy had a positive and significant effect on all subscales of social skills in these children: cooperation, self-assertiveness and self-control (P< 0.001). Conclusion: Group play therapy can improve the social skills of hearing-impaired children. It is recommended that planning play therapy for hearing-impaired children receives serious attention .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Group play therapy, Social skills, Hearing-impaired children

نویسندگان مقاله گیتا موللی | gita movallali
university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیده سمیه جلیل آبکنار | seyyedeh somayyeh jalil abkenar
organization
سازمان

محمد عاشوری | mohammad a amp apos shouri
organization
ashorimohamad@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-500-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات