|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۲-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی فضای آموزشی مدارس با توجه به ورود دانشآموزان دارای نیازهای ویژه به مدارس عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر بررسی فضای آموزشی کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژه با توجه به ورود آنها به مدارس عادی بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از یک پرسشنامه محقق ساخته، مشتمل بر 6 حیطه و هر حیطه دارای تعدادی سؤال در زمینه مربوطه بود، پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. محتوای پرسشنامه را استانداردهای فضای آموزشی برگرفته از استانداردهای موجود در کشورهای آمریکا و ژاپن و همچنین استانداردهای موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران تشکیل داد. هر سوال از سه بخش مطابق استاندارد،خارج از استاندارد و وجود ندارد بود. یافتهها: نشان میدهد که مدارسی که به منظور حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مشخص گردید از استاندارهای فضای آموزشی کافی در خصوص ورودی وخروجیهای مدرسه،شرایط فیزیکی کلاسها،پلهها، سطح شیبدار، سرویس بهداشتی و نهایتاً تدارکات ویژه برای دانشآموزان برخوردار نیستند. نتیجهگیری: به منظور تقویت طرح آموزش فراگیر میبایست مدارس به لحاظ فضای آموزشی مورد تجدید نظر قرار گیرند و در مدارس ساخته شده نیز بازنگری صورت پذیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فضای آموزشی، کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژه |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Educational Environment Given to Entering Students with Special Needs Into Regular Schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study investigated educational environment for children with special educational needs was entry in regular schools. Materials & Methods: In this descriptive study, a questionnaire consisting of six domains, each domain has a number of questions in the related context after validity and reliability was used Content of educational environment for the questionnaire derived from existing standards in America and Japan and exceptional education organization formed. each of question was consist of three section standard, outside of standard and absent Results: showed that schools that were attributed to the presence of students with special needs are not adequate educational space standards concerning school input and output, physical condition classes, stairs and inclined surfaces, health services, and eventually especial supplies for exceptional students. Conclusion: In order to strengthening program of inclusive education in educational environment in schools should be revised and the revision shall be made at schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود غریب | masoud gharib m.sc. of occupational therapy,department of occupational therapy, mazandaran university of medical sciences,sari,iran کارشناس ارشد کاردرمانی،دپارتمان کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod m.sc. of occupational therapy, کارشناس ارشد کاردرمانی، پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش،تهران،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-426-9&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|