آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۷۸-۸۸

عنوان فارسی تأثیر حضور دیگران در تجربه‌ی زندگی افراد مبتلا به لکنت
چکیده فارسی مقاله هدف: بخش اعظمی از زندگی ما صرف تعامل گفتاری با دیگران می‌شود. بنابراین شکست و موفقیت در این روابط عمیقاً بر پیشرفت و تعالی ما به عنوان یک موجود اجتماعی تأثیر گذار است. از آن جا که پدیده‌ی ارتباط انسانی بسیار پیچیده و چند بعدی است، مطالعه‌ی آن در محیطی تجربی بسیار دشوار است. هدف از این مطالعه نشان دادن نقش حضور دیگران از دیدگاه افراد مبتلا به لکنت می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش به شیوه‌ی کیفی و با رویکرد پدیدار شناسی انجام شد.21 فرد بزرگسال مبتلا به لکنت گفتار به صورت هدفمند انتخاب شدند و به روش بحث گروهی متمرکز مورد مصاحبه قرار گرفتند. گفته های مصاحبه شوندگان در طول تمام جلسات ضبط شد و توصیف کلامی شرکت کنندگان به طور کامل نوشته شد. مضمون‌های حاصل از تجربه‌ی افراد دارای لکنت نسبت به زندگی توام با لکنت بدست آمد. در آخرین مرحله با استفاده از روش ون مانن، اطلاعات بدست آمده طبقه بندی گردید و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفت. یافته‌ها: در بررسی حاضر، نقش دیگران در تجربه‌ی افراد مبتلا به لکنت در مضمونی به نام "حضور دیگران" قرار گرفت. از گفته های مشارکت کنندگان 9 زیر مضمون پدیدار گشت که عبارتند از: 1- احساس تحقیر شدن توسط دیگران، 2-تلاش برای جلب رضایت دیگران در گفتگو، 3-میزان شناخت دیگران از لکنت، 4- جنسیت دیگران، 5-مورد تمسخر قرار گرفتن توسط دیگران، 6- ترحم دیگران، 7- تکمیل صحبت توسط دیگران، 8- کم تحملی و کم توجهی دیگران، 9- موقعیت و مقام دیگران . نتیجه‌گیری: لکنت همراه با آشفتگی‌های گفتاری، مکث‌های هنگام برقراری ارتباط و رفتارهای تقلا گونه است که در افراد دارای لکنت تحت تأثیر طرف مقابل یا شرکای ارتباطی تشدید می شود. نحوه‌ی برخورد دیگران با فرد دارای لکنت بسیار مهم است. حضور دیگران در نگرش فرد مبتلا، به لکنت خود تأثیر به سزایی دارد که، در این میان آموزگاران، همشاگردی‌ها و اعضای خانواده بیشترین نقش را برخوردار می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، پدیدارشناسی، گفتاردرمانی

عنوان انگلیسی Others' Presence on the Life Experiences of People Stuttering
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Stuttering is a disorder that not only affects the person's oral communications but also makes problems for behavioral aspects including both personal and social ones. This study aims at identifying the attitudes of such phenomenon and detecting the life experriences of those stuttering in order to help speech therapists carry out comprehensive and effective therapy plans to decrease stuttering and to contribute them to have a better and more convenient life and social activities. Materials & Methods: This reasearch has been done in a qualitative research and the phenomenology approach. Tewenty one adults who stutter purposefully selected and interviewed in deep and focus groups. The interviewees’ words were completely recorded and the subjects were written down by listening to the participants’ oral discriptions.The themes obtained from the life experiences of those stuttering categorized based on the Van Manon's method and analyzed as well. Results: The life experiences of people stuttering appeared in eight domains as below: 1- Being humiliated by others 2- Trying to content others in dialogue 3- Understanding of others of stutter 4-Other s Gender 5- Being ridiculed by others 6- Other s pity 7- Speaking completed by others 8- Other s Impatient and little attention 9- Other s Position and status Conclusion: Stuttering is a multi-dimensional disorder influencing on both making speech disabilities and all the aspects of the person's life. This disorder makes problems for inter- personal communications and influences the life quality of the one stuttering. According to the degree of its intensity, it affects on the occupational, family and educational situations. Others' presence highly arouses the outlook of the person stuttering. Meantime, the teachers, classmates and families play a significant role in the person's affections and emotions. Removing speech symptoms can not alone contribute to improvement,modifying the person's outlook is very essential to treat stuttering, though. Thus, the speech therapist is not able to cure stuttering only by removing thte speech symptoms
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ماهان حیدری نصرآبادی | mahan heydari nasrabadi
asma rehabilitation center
خ اسدآبادی مرکز توانبخشی اسما

محمد کمالی | mohammad kamali
faculty of iran university of rehabilitation science
دانشکده ی توانبخشی گروه مدیریت توانبخشی

زهره آرانی کاشانی | zohreh arrani kashani
faculty of iran university of rehabilitation science
دانشکده ی علوم توانبخشی گروه گفتاردرمانی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1184-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات