|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۸-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پردازش نامناسب اطلاعات حسی بویژه حس وستیبولار در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) باعث بروز رفتارهایی همچون بی توجهی و بیش فعالی در آنها میشود. در این تحقیق، تاثیر تحریکات تعادلی بر توجه دیداری کودکان ADHD7 تا 12 ساله با استفاده از ابزار IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test) ،مورد مطالعه قرار گرفت. هدف تعیین تاثیر تحریکات وستیبولار بر توجه و اختصاصاً توجه بینایی میباشد،تا با معرفی نتایج و نحوه اثربخشی این تحریکات که به شیوه رایج مورد استفاده توسط کاردرمانان، طراحی شده است، بتوانیم مسیر روشنی را در کاربرد تحریکات وستیبولار در کاردرمانی کودکان ADHD نمایان کنیم. روش بررسی: تعداد 30 کودک دارای تشخیص ADHD در دامنه سنی 7 تا 12 سال با غلبه دست راست و بهره هوشی نرمال (آزمون وکسلر) پس از کسب رضایت و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. هردو گروه، بمدت 10 جلسه، بصورت هفته ای دو بار به مدت 5 هفته در فعالیت های معمول کاردرمانی شرکت نمودند با این تفاوت که گروه مداخله تحریکات وستیبولار را نیز در زمان جلسات کاردرمانی طبق پروتکل تعیین شده، دریافت نموند. قبل و بعد از مداخله از تمامی شرکت کنندگان آزمون (IVA –PLUS-CPT) گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار16 SPSS تجزیه و تحلیل شده و تغییرات پس آزمون و پیش آزمون بین دو گروه نیز با آزمون t مستقل مقایسه شد. یافتهها: تحریکات تعادلی منجر به تفاوت معنادار در متغیرهای توجه، توجه دیداری ، شد(P< 0/05) ولی در ارتباط با متغیر کنترل تکانه دیداری تفاوت دو گروه معنادار نبود (P>0/05). نتیجهگیری: استفاده از تحریکات وستیبولار منجر به افزایش توجه دیداری کودکان ADHD میشود و لذا میتواند به عنوان تکنیک درمانی در درمان این کودکان مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کاردرمانی، نقص توجه، بیش فعالی، وستیبولار، توجه بینایی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Vestibular Stimulation on Visual Attention in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Inadequate processing of sensory information especially vestibular leads to typical behaviors in attention deficit hyperactivity (ADHD) children which manifested as inattentive behaviors. In this research we aimed to study the effects of vestibular stimulation on visual attention in 7-12 year old ADHD children, using IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test). Materials & Methods: Thirty Children diagnosed as ADHD (7-12 year old), which were right handed and have had normal IQ based on Wechsler test participated in this research following their consent and divided randomly in the intervention and control groups. All participants were assessed using IVA-PLUS-CPT, then the intervention group participated in normal occupational therapy activities plus vestibular stimulation while the control group were recruited only in normal occupational therapy activities. Intervention continued for 10 sessions, twice a week for 5 weeks. At the end, all participants were evaluated again using IVA-PLUS-CPT. The collected date was analyzed using SPSS software version 16 and differences in pre and post test were comprised between the two groups using independent T-Test. Results: Vestibular stimulation leaded to significantly differences in, visual attention, impulse (P< 0.05) but visual impulse control did not show significant differences amongst the two groups. Conclusion: Vestibular stimulation can affect meaningfully visual attention in ADHD children. So it can be used as a therapeutic technique in treating these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آذین سلامتی | azin salamati tabriz,tavanir shomali,tavanbakhshi college تبریز-توانیر شمالی-نرسیده به فلکه گلپارک-دانشکده توانبخشی
سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini tehran,evin,and rehabilitation university تهران-اوین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حجت الله حقگو | hojatollah haghgou tehran,evin,and rehabilitation university تهران-اوین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1274-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|