|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
سازمان ادراکی و انسجام مرکزی حین پردازشهای دیداری در کودکان اُتیسم: شواهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی در مغز اُتیستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: شواهد گوناگونی، الگوی تغییر یافته کارکردهای ادراکی را در مغز افراد اُتیسم نشان دادهاند، که خود میتواند مرتبط با و یا علت دیگر علایم تشخیصی این اختلال باشد . در مطالعه حاضر سازماندهی ادراکی دیداری در کودکان اُتیسم موردبررسی قرار گرفت.این پردزاش ها نیاز به انسجام ادراکی اطلاعات و ارتباطات کارکردی بهنجار بین ساختارهای نورونی مغز دارد. روش بررسی: 25 پسر اُتیسم با عملکرد بالا و 25 پسر بهنجار رشدی، از نظر پردازش های ادراک دیداری ارزیابی گردیدند. محرک های دیداری شامل تصاویر گسسته(ناکامل) و کامل واز دو نوع تصاویر اشیاء جاندار و غیرجاندار بود که در صفحه نمایشگر ارائه میگردید و تکلیف آزمونی شامل نامگذاری سریع و دقیق تصاویر دیده شده بود. جهت مقایسه پاسخها در دو گروه از آزمون t مستقل و برای بررسی تاثیر عوامل درجه تکمیل (وضوح) ونوع تصویر بر پردازش های دیداری نمونهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری استفاده شد. یافتهها: اثر تعاملی درجه تکمیل، نوع تصویر و گروه بر پردازش های دیداری نمونهها معنادار بود (P< 0/05). همچنین کودکان اُتیسم هم در نامیدن تصاویر ناکامل ونیز بازشناسی اشیاء غیرجاندار عملکرد پایین تری داشتند (P=0/000)، در حالیکه هر دو گروه در بازشناسی تصاویر کامل اشیاء جاندار و غیر جاندار یکسان بودند (P=0/597) .از سویی کلیه نمونههای مطالعه در نامگذاری تصاویر کامل بهتر از گسسته عمل کردند (P=0/000) . نتیجه گیری: نقص در بازشناسی تصاویر گسسته اشیاء، بخصوص، غیرجاندار، می تواند نشانگر اختلال در پردازش های مرتبط با انسجام مرکزی اطلاعات دیداری در مغز کودکان اُتیسم باشد. تشخیص این تصاویر در این کودکان به طور معنادار با کودکان هنجار متفاوت بوده که میتواند نشانگر اختلال در سازمان ادراکیِ دیداری و شاهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی بین نواحی مغز میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Perceptual Organization and Central Coherence During the Visual Processing in Children with Autism: Evidence for Disrupted Functional Connectivity in Autistic Brain. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: A variety of evidence demonstrate altered perceptual functioning during visual processing in the brain of children with autism.it possibly is related to or the cause other diagnostic symptom in autism spectrum. In the present study visual perceptual organization in autistic children is studied. These processes require central coherence and typical functional connectivity among neural structure in the brain. Materials & Methods: 25 high functioning autistic and 25 neuro -typical boys were assessed in term of visual perceptual processing. Visual stimuli include fragmented (incomplete) and complete images of animate and inanimate objects which presented in a monitor. The subject’s task was rapid and accurate naming of images that have been seen. Responses compare by independent-T. Also the effect of completeness and image type factors on samples’ visual processing analyzed by repeated measure analysis of variance. Results: Interaction effects of completeness, image type and group on subjects’ visual processing were significant (P< 0.05). Also autistic children have lower performance in naming of incomplete image as well as inanimate object recognition (P=0.000) however, both groups were similar in recognition of whole image (P=0.597). On the other hand, all the samples perform better in detection of complete image than fragmented image (P=0.000). Conclusion: Failure to recognize the fragmented images of object in particular, inanimate, could be marker of impaired processes related to central coherence of visual information in the brain of autistic children. Detection of these images in these children was different from neuro-typical children significantly. That may be the indicator of impaired visual perceptual organization and an evidence for disrupted functional connectivity among the brain area in children with autism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منصور بیرامی | mansoureh bayrami tabriz,29 bahman blvd.tabriz university تبریز-بلوار 29 بهمن-دانشگاه تبریز-گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی | touraj hashemi tabriz,29 bahman blvd.tabriz university تبریز-بلوار 29 بهمن-دانشگاه تبریز-گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مجید محمودعلیلو | majid mahmoud alilou tabriz,29 bahman blvd.tabriz university تبریز-بلوار 29 بهمن-دانشگاه تبریز-گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مهدی علی زاده زارعی | mehdi alizadeh zarei beautiful mind center تهران،بزرگراه جلال آل احمد غرب،کوی پروانه،میدان سوم پرنده،کوچه16،پلاک3،موسسه توانبخشی ذهن زیبا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1348-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی اطفال |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|