|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۷۲-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: اوتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشدی است که تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیرکلامی و الگوهای رفتاری کلیشه ای را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به مشکلات آغازگری این کودکان و ضعف مداخلات در ایجاد انگیزه، در این مطالعه سعی کردیم تأثیر روش درمانی پاسخ محور با کاربرد انگیزه را بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک بررسی نماییم. روش بررسی: در این مداخله کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، طبق معیارهای ورود و خروج، 30 فرد اوتیستیک 11-6 ساله که دو به دو از نظر سن و جنس و میانگین طول گفته همتا بودند از کلینیک های مخصوص افراد اوتیستیک شهر همدان انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جلسات بصورت فردی در طی 3 ماه(هفته ای 2 جلسه 60 دقیقه ای) برگزار شد. افراد هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه مهارت های ارتباطی کودکان برای ارزیابی توانایی آغازگری ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 18 توسط آزمون های آمار توصیفی و آزمون کوواریانس انجام یافت. یافتهها: یافته های مطالعه نشان داد که طبق آزمون کوواریانس بین دو گروه بعد از مداخله، تغییرات معناداری در توانایی آغازگری (0/001>P) در گروه مداخله وجود دارد. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان دهندهی تأثیر روش درمانی پاسخ محور برتوانایی آغازگری کودکان اوتیستیک می باشد و بهتر است در مداخلات درمانی این روش درمانی نیز بکار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اوتیسم، توانایی کاربردشناختی، انگیزه، روش درمان پاسخ محور |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Pivotal Response Treatment Method on Initiation Skill in Children with Autism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Autism is a pervasive developmental disability that impress on social interaction, verbal and nonverbal communication and stereotyped behavioral patterns. Regarding initiation difficulties of these children and weakness of interventions in creation of motivation,in this study we tried to examine effect pivotal response treatment method on initiation's ability of autistic children. Materials & Methods: In this randomized control trial (RCT) study, according to inclusion and exclusion criteria, 30 autistic participants (6 to 11 years old) that matched based on age, gender and mean length utterance, from especial clinics of Hamedan’s autistic persons selected and placed randomly in one of groups of intervention and control. Sessions was administered individually, lasting for 60 minutes and 2 days a week for 3 months. Both groups of children were tested before and after intervention by CCC (children’s communication checklist) to assess initiation’s ability. Data analysis was done through descriptive statistics tests and covariance analysis. Results: Findings of study showed (according to covariance analysis between before and after of intervention in two groups) there is significant changes in initiation’s ability in intervention group. Conclusion: The result of these study indicated effect of pivotal response treatment on initiation’s ability in autistic children, therefore this method recommended for speech and language pathologist. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشته محمدظاهری | fereshteh mohammad zaheri hamadan university of medical sceinces دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
محمد رضایی | mohammad rezaei hamadan university of medical sceinces دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مجید رفیعی | majid rafi amp apos ei
عنایت الله بخشی | enayatollah bakhshi social welfare and rehabilitation sceinces دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
امیرمسعود غریب | masoud gharib mazandaran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی مازندران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-506-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|