|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
عملکرد دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی عملکرد دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف به مرحله اجرا درآمد. روش بررسی: این پژوهش از نوع مقایسهای است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی شهر اصفهان بود که از میان آنها، تعداد 50 دانشآموز (25 دختر و 25 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان، مقیاس عملکردی بینالمللی لایتر و آزمون نقاشی آدمک گودیناف، جهت سنجش هوش کلامی و غیرکلامی دانشآموزان استفاده شد. یافتهها: با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان دیرآموز، در خردهمقیاسهای وکسلر و لایتر دارای عملکردی مشابه بودند. مقیاس لایتر با وکسلر (P< 0/05) و گودیناف (P< 0/01) رابطه مثبت معنیداری دارد. همچنین، بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف تفاوت معنیداری وجود ندارد (P>0/05). نتیجهگیری: ارتباط بین مقیاس هوشی لایتر با وکسلر و گودیناف، نیز تأییدی بر صحت ارزیابی است. عملکرد دیرآموزان دختر و پسر اول ابتدایی در سه مقیاس هوشی مشابه بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Slow-Learner Student, Verbal and Nonverbal Intelligence, Wechsler, Leiter, Goodenough |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research has been conducted with the aim of examining the performance of slow-learner first grade elementary students in Wechsler, Laiter and Goodenough Intelligence scales. Materials & Methods: The present study was a comparative study. The statistical population was consisted of slow-learner students who were studying in the 1st grade in elementary schools in Isfahan 50 students (25 girls, 25 boys) were selected randomly. The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Leiter international performance scale and the Goodenough Draw-a-man test were used to measure verbal and nonverbal intelligences of students. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and independent t-test. Results: the results showed that slow-learner students in Wechsler and Leiter scales had subscales were similar function. A significant correlation was found between the Leiter score with Wechsler (P< 0.05) and with Goodenough (P< 0.01) scores. In addition, there was no significant differences between the scores of girls and boy students regarding to the Wechsler, Leiter and Goodenough intelligence scales (P>0.05). Conclusion: the relationship between Leiter scale with Wechsler and Goodenough scales confirms the correctness of present assessment. Slow-learner boy and girl students of 1st grade in elementary school had the same performance on three intelligence scales. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدیه سادات خشوعی | mahdieh sadat khoshou amp apos ei faculty of educatioon amp;amp; psychology, university of isfahan, isfahan, iran اصفهان- خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه روان شناسی- مهدیه خشوعی- 03117932544 09133161116 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فخری سادات میرلوحی | fakhri sadat mirlohi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1222-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|