آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه در استان همدان
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلالات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی و نوجوانی را تشکیل می‌دهد که شیوع آن در مناطق مختلف ایران و جهان متفاوت است و آگاهی از آن، لازمه پیشگیری از آن و درمان و توانبخشی مبتلایان است. پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان دوره متوسطه استان همدان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی، از نوع زمینه‌یابی مقطعی می‌باشد. جامعه آماری آن تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه استان همدان در سال تحصیلی 92-91 بود و حجم نمونه 500 نفر دانش‌آموز دختر و پسر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای بر اساس منطقه و جنسیت، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر تجربه آخنباخ فرمYSR استفاده شد و برای تحلیل داده‌ها از آزمون فریدمن و تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در بین دانش‌آموزان استان همدان 10 درصد است. میزان شیوع در بین دختران بیشتر از پسران بوده و بیشترین اختلال مربوط به مشکلات گوشه گیری/اضطراب و مشکلات توجه و کمترین اختلال مربوط به مشکلات و شکایات جسمانی می‌باشد. نتیجه‌گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان همدان مشابه با سایر پژوهش‌های انجام شده بوده، اما میزان شیوع در جنسیت با سایر تحقیقات متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع، اختلالات رفتاری، دانش‌آموزان دوره متوسطه

عنوان انگلیسی Behavior Disorders Prevalence in High School Students in Hamedan Province
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Behavioral disorders of childhood and adolescence represent a range of problems and Its prevalence varies in different parts of Iran and the world. Knowledge of them is essential to the prevention, treatment and rehabilitation of patients. The aim of this survey is assessment of behavior disorders prevalence in high school students in Hamedan province. Materials & Methods: In this descriptive and cross sectional study, 500 boy and girl students were selected from Hamedan high schools by multistep cluster sampling, based on region and gender. Data were gathered by Achenbach experience questionnaire (YSR form) and analyzed by Friedman and independent T tests. Results: The findings showed that prevalence of behavioral problems among students in the province is 10 percent and it was higher in girls than boys. Most disorders were withdrawal disorder / anxiety and attention problems and somatization disorder was the least problem. Conclusion: Prevalence of behavior disorders in Hamedan province compared to other studies is moderate, but the behavior disorders prevalence of boys and girls are different from other researchs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prevalence , Behavior disordes , High school students

نویسندگان مقاله علی رضا ذوالفقاری | ali reza zolfaghari
elementary education department, toyserkan branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تویسرکان، گروه آموزش ابتدایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان (Islamic azad university of tuyserkan)

داود فتحی | davoud fathi
elementary education department, toyserkan branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تویسرکان، گروه آموزش ابتدایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان (Islamic azad university of tuyserkan)

امید مساح | omid massah
university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar alley, daneshjoo blv., evin, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-290&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات