آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۸-۱۷

عنوان فارسی هَماکارها؛ پنجره‌ای باز به دنیای مراقبت از کودکان فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله هدف: هَماکار، به مشغولیت دو یا چند نفر در یک کاره اطلاق می‌گردد که افراد به‌صورت فعالانه و در یک چارچوب زمانی، به‌صورت جسمی، هیجانی و فکری در آن درگیر هستند. هدف از این مطالعه، تبیین هَماکارهای مادران کودکان فلج مغزی از دیدگاه مادران، کودکان فلج مغزی و کاردرمانگران در جامعه ایرانی بود. روش بررسی: این مطالعه کیفی قسمتی از یک مطالعه نظریه پایه است که با مشارکت 3 کودک فلج مغزی، 13نفر از مادران آنها و 6 کاردرمانگر انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و در ادامه نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه فردی و گروهی به‌صورت نیمه‌ساختارمند، مشاهده هدفمند در منزل و کلینیک، فیلم ویدئویی و خاطره جمع‌آوری شد. کلیه مصاحبه‌ها ضبط شده، بازنویسی و مرور شدند. سپس به روش تحلیل محتوی کیفی و با استفاده از آنالیز مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از مجموع مصاحبه‌ها، 695 کد باز یا اولیه بدست آمد. این کدها در طی فرایند تجزیه و تحلیل در چهار درونمایه اصلی: مواجهه با مشکلات مراقبت فردی، پی‌جوئی برای درمان، چالش‌های تطابقی مراقبت آموزشی و محدود شدن اوقات فراغت والدین به عنوان هَماکارهای‌ اصلی مادران کودکان فلج مغزی طبقه‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: شناخت هَماکارها، نگرش ما را نسبت به مراقبت‌های ویژه‌ای که مادران کودکان فلج مغزی، علاوه بر مراقبت‌های معمولی، در قبال فرزندانشان انجام می‌دهند توسعه داده و به مدیریت مراقبتی کودک برای مدت زمان طولانی کمک کرده و آگاهی ما را از مشکلات و موانع مراقبتی افزیش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Co-occupations: An Open Window to the World of Caring of Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Co-occupation is defined as engagement of two or more people in an occupation, who are acting within the same time and the nature of engagement. It involves shared physicality, shared emotionality, and shared intentionality, embedded in a shared meaning. This study was conducted in Iranian context to explore the co-occupations of mothers of children with cerebral palsy (CP) as experienced by children, mothers and occupational therapists (OT). Materials & Methods: This qualitative research is a part of a big Grounded Theory study. Three children, thirteen mothers and six OTs participated in the study. The data collected via in-depth semi- structured interviews and two observations at home and clinic and three video tapes and one diary. Participants were selected through purposeful sampling following by theoretical sampling. A qualitative content analysis approach was conducted to analyze data by using the constant comparative analysis. Results: In total, 695 initial or open codes were extracted. The results were categorized in four central themes that were identified as (1) facing with Self care problems, (2) effort to gain treatment follow-up, (3) coping challenges of educational care, and (4) parental limited personal leisure time. Conclusion: The concept of Co-occupation has extended our attitude to specific care for children with CP and has enhanced child care services and also greater awareness of barriers the mothers are faced to. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید دالوند | hamid dalvand


مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani


سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
health in disaster and emergency research center, university of welfare amp;amp; rehabilitation siences, tehran, iran.
مرکز تحقیقا سلامت در حوادث وفوریت های پزشکی، تهران، ایران.

حمیدرضا خانکه | hamid reza khankeh


سیدعلی صمدی | seyyed ali samadi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-9-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات