آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۰-۳۹

عنوان فارسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر اضطراب دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر اضطراب دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری شهر تهران بود. روش‌ بررسی: در این پژوهش شبه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه آماری دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391، 2 مرکز اختلال یادگیری به روش هدفمند و در دسترس (36 نفر؛ 9 دختر و 27 پسر پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی و سنین 7 تا 12 سال) انتخاب شدند. دانش‌آموزان یک مرکز به‌طور تصادفی به‌عنوان گروه آزمایش و دانش‌آموزان مرکز دیگر به‌عنوان گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) در نظر گرفته شدند. گروه آزمایش به 3 گروه فرعی 6 نفری تقسیم شدند و هر گروه طی 11 جلسه مداخله 45 دقیقه‌ای در مدت 6 هفته (دو روز در هفته) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت نمودند. در صورتی که گروه کنترل فقط در برنامه‌های متداول مرکز شرکت کردند. پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس قبل و بعد از مداخله توسط دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله بازآموزی اسنادی بر میزان اضطراب تأثیر نداشته‌است و بین اضطراب دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار (P=0/34) وجود ندارد. نتیجه‌گیری: برنامه گروهی بازآموزی اسنادی احتمالاً قادر به کاهش نشانه‌های اضطراب در دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازآموزی اسنادی، اضطراب، ناتوانی‌های یادگیری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Attribution Retraining on Anxiety of Students with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study aimed to determine the effectiveness of attribution retraining group program on anxiety of students with learning disabilities. Materials & Methods: In this semi-experimental study pre-test and post-test design with control group was used. Two learning disorders centers were selected on purpose and conveniently in Tehran City in 2012-13 academic years. Thirty six students (9 girls and 27 boys who were educating in 2nd to 6th grade in elementary school) with learning disabilities selected in convenience. One center was considered as experimental group and the other one as control group randomly (each group consisted of 18 individuals). Experimental group was divided into three subgroups (each consisted of 6 individuals), and were participated in 11 intervention sessions (each lasts for 45 minutes twice a week) and received attribution retraining program, but control group received no training. Spence Children Anxiety Scale (SCAS) was completed before and after the intervention by all subjects. Data were analyzed by independent t-test and analysis of covariance. Results: The results of analysis of covariance showed that attribution retraining intervention did not influence the anxiety. There is no significant difference between the anxiety of experimental and control group (P=0.34). Conclusion: It was concluded that attribution retraining group program can not probably reduce anxiety symptoms of students with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attribution retraining, Anxiety, Learning disabilities

نویسندگان مقاله مرضیه یحیایی | marzieh yahyaei
تهران اوین بلوار دانشجو خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گروه روان شناسی کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فیروزه ساجدی | firouzeh sajedi
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر بیگلریان | akbar biglarian
گروه آمار زیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
تهران اوین بلوار دانشجو خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گروه روان شناسی کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-5&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات