آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۶۸-۷۷

عنوان فارسی عوامل موثر بر تاخیر در مراجعه برای خدمات گفتاردرمانی در کودکان ایرانی با اختلالات گفتار و زبان
چکیده فارسی مقاله هدف: شناسایی زود هنگام کودکانی که در معرض خطر یا در مراحل ابتدایی تاخیر تکاملی گفتار و زبان خود قرار دارند برای ارایه خدمات مداخله به هنگام بسیار ضروری است. اما متاسفانه این اختلالات در کشور ما به موقع تشخیص داده نشده یا برای درمان و توانبخشی ارجاع داده نمی‌شوند. روش بررسی: فاز اول مطالعه به شناسایی عوامل بالقوه موثر بر تاخیر در مراجعه‌ی به هنگام در کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان، از طریق جستجوی منابع و نیز از دیدگاه صاحب نظران و خانواده‌ها اختصاص داشت. در این مرحله 12 نفر از صاحبنظران و 9 نفر از والدین کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان بود از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته فهرست اولیه عوامل تهیه شده بر اساس مرور منابع را تکمیل کردند. سپس بر آن اساس پیش نویس پرسشنامه عوامل تاخیر در مراجعه‌ تهیه و تنظیم گردید و از نظر روایی صوری و محتوایی و پایایی به تایید رسید. آنگاه پرسشنامه در اختیار دو گروه والدین کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان که یک گروه بعد از 3 سالگی(30 نفر) و گروه دیگر پیش از 3 سالگی (30 نفر) جهت گفتاردرمانی مراجعه کرده بودند، به عنوان گروه مورد و شاهد قرار گرفت. یافته‌ها: از میان هفت عاملی که قبل از به تشخیص قطعی رسیدن اختلال گفتار و زبان کودک بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنادار نشان دادند، سه عامل به دریافت مشاوره و راهنمایی صحیح توسط پزشکان، دو عامل به آگاهی والدین و دو عامل دیگر به انجام غربالگری برای کودک ارتباط داشتند. هر شش عاملی که بعد از به تشخیص قطعی رسیدن اختلال گفتار و زبان کودک بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنادار نشان دادند، به نحوی به باورها و نگرشهای ناصحیح والدین ارتباط داشته اند. نتیجه‌گیری: توصیه می شود اولا برنامه های آگاهسازی عمومی به منظور ارتقای آگاهی و بهبود باور و نگرش اقشار مختلف مردم تدارک دیده شود و دوما آموزشهای مناسبی برای ارتقای سطح دانش و بهبود نگرش متخصصان کودکان و سایر پزشکان مرتبط با کودکان در این زمینه به عمل آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Affecting Delayed Referral for Speech Therapy in Iranian children with Speech and Language Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Early detection of children who are at risk for speech and language impairment and those at early stages of delay is crucial for provision of early intervention services. However, unfortunately in Iran, this disorder is not identified or referred for proper treatment and rehabilitation at early critical stages. Materials & Methods: This study was carried out in two phases. The first phase which was qualitative in nature was meant to identify all potentially affective factors through literature review as well as by acquiring the viewpoints of experts and families on this issue. Twelve experts and 9 parents of children with speech and language disorders participated in semi-structured in-depth interviews, thereby completing the first draft of potentially affective factors compiled through literature review. The completed list of factors finally led to the design of a questionnaire for identifying “factors affecting late referral in childhood speech and language impairment”. The questionnaire was approved for face and content validity. The cronbach’s alpha was determined to be 0.81. Two groups of parents were asked to complete the questionnaire: the parents of children who had attended speech and language clinics located on the west and central regions of Tehran city, after their child was 3 years old and those who had attended before their child was 3 years old, as the case and control group, respectively. Results: According to the results, among the seven factors which showed significant difference between the two groups of children before definite diagnosis of speech and language disorders was arrived for the child, 3 factors were related to the type of guidance and consultation received by the family from physicians, 2 factors were related to parents’ lack of awareness and knowledge, and 2 factors were related to the screening services received. All six factors showing significant difference between the two groups after definite diagnosis of speech and language disorders was arrived for the child were somehow related to the parents’ misbeliefs and incorrect attitude towards the issue. Conclusion: We suggest that executive managers in the field of child health promote awareness programs for families in order to increase their knowledge and correct their beliefs and attitudes, and also to implement complementary training programs for pediatricians and other physicians related to the field of child health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روشنک وامقی | roshanak vameghi
velenjak, daneshjoo blvd., kudakyar st., university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabiliation research center
ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهناز حاجی بختیاری | mahnaz haji bakhtiari
velenjak, daneshjoo blvd., kudakyar st., university of social welfare and rehabilitation sciences, rehabilitation management department
ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zadeh
velenjak, daneshjoo blvd., kudakyar st., university of social welfare and rehabilitation sciences, pediatric neurorehabiliation research center
ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر بیگلریان | akbar biglarian
velenjak, daneshjoo blvd., kudakyar st., university of social welfare and rehabilitation sciences, biostatistics department
ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آمار حیاتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمدرضا راه چمنی | mohammad reza rah chamani
velenjak, daneshjoo blvd., kudakyar st., university of social welfare and rehabilitation sciences, basic sciences department
ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه علوم پایه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-541-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات