آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۸۷-۹۲

عنوان فارسی مقایسه بلوغ هیجانی در پسران نوجوان با سندروم داون (تحقیقی در مدارس عادی و استثنایی)
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه به بررسی مقایسه ای بلوغ هیجانی و مشکلات مربوطه در افراد با سندروم داون پسر (18-12) ساله ای میپردازد که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند . روش‌ بررسی: دو گروه 15 کودک با سندروم داون 12 تا 18 ساله پسر که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند با توجه به متغییرهای بهره هوشی, سن ,تحصیلات خانواده و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همسان سازی گردیدند و جداگانه با استفاده از پرسشنامه مقیاس بلوغ هیجانی افراد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: افراد با سندروم داون که در مدارس عادی درس میخوانند به طور معناداری (P< 0/001) در مقیاسهای بلوغ هیجانی و مولفه های آن (ثبات و بازگشت هیجانی و نیز سازگاری اجتماعی و استقلال) اختلاف دارند. نتیجه‌گیری: مهارتهای اجتماعی در نوجوانان با سندروم داونی که در مدارس عادی تحصیل میکننددر مقایسه با همتایان خود که در مدارس استثنایی درس میخوانند رشد مناسب تری دارد. این تنیجه میتواند تاییدی در بسط آموزش فرا گیر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندروم داون، آموزش فراگیر، بلوغ هیجانی

عنوان انگلیسی Comparison of Emotional Maturity in Boys adolescents with Down Syndrome(Research in Normal and Exceptional Schools)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research is compromised emotional maturity in boys’ adolescents with Down syndrome (12-18) years that study in formal and exceptional schools. Materials & Methods: At first 15 boy’s students with DS that study in formal school matched with 15 students in Exceptional school (IQ, , age, family education and socioeconomic state were same) . Then EMS (Emotional Maturity Scale) was tested by researchers. Results: Adolescents with DS in formal schools are significantly different and have better scale in emotional maturity and their fields. (P< 0.001) Conclusion: Emotional maturity in adolescents with DS in formal schools is positive and better than peers in Exceptional classs This result is helpful for improvement integrated education system. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Down syndrome, integrated education, Emotional maturity

نویسندگان مقاله ساحل همتی | sahel hemmati
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
اوین - بلوار کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
اوین - بلوار کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
اوین - بلوار کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

پیمانه شیرین بیان | peymaneh shirin bayan
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
اوین - بلوار کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

محمدرضا کوشش | mohammad reza koushesh
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
اوین - بلوار کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

رباب تیموری | robab teimouri
evin, kodakyar blv,university of social welfare amp;amp;rehabilitation science
تهران- اوین- بلوار دانشجو- خیابانکودکیار - دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-995-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات