آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۱۰۷-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر تطبیق منزل بر سطح تکامل در کودکان فلج مغزی ۱۵ تا ۶۰ ماهه
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر تطبیق منزل بر سطح تکامل در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه می باشد. روش بررسی: در این مطالعه ی تجربی، 40کودک 15 تا60 ماهه ی فلج مغزی از بین مراجعه کنندگان به کلینیک های توانبخشی تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند و پس از همتاسازی از نظر نوع فلج مغزی، نوع کلینیک، سن کودک، بهره ی هوشی، تعداد جلسات کاردرمانی و سطح طبقه ای عملکرد حرکتی درشت به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند.ابزار جمع آوری داده ها شامل: فرم مشخصات دموگرافیک و آزمون غربالگری تکاملی سنین و مراحل بود. داده ها در 2 نوبت، قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله توسط فردی غیر از محقق جمع آوری شد. اجرای مداخله به این شکل بود که محقق در منزل کودکان گروه مداخله حضور می یافت و آموزشهای مربوط به مراقبت های ویژه ی روزمره ی زندگی را به صورت عملی طی 1 جلسه ی 4 ساعته در منزل همراه با تطبیق منزل ارائه می داد. سپس در طول 3 ماه اجرای مداخله را توسط والدین پیگیری می کرد.در نهایت داده ها مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پیشرفت سطح تکامل به طور کلی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از 3 ماه مداخله به طور معناداری بیشتر بود (P=0/015) اما میانگین پیشرفت در ابعاد ارتباط (P=0.713)، حرکات درشت (P=0/2)، حرکات ظریف (P=0/329) و حل مسئله (P=0/981) بین دو گروه معنادار نبود در حالی که میانگین پیشرفت در بعد شخصیتی – اجتماعی تکامل بین دو گروه بعد از 3 ماه مداخله معنادار بود (P< 0/001) و این پیشرفت در گروه مداخله بیشتر بود. نتیجه‌گیری: در این مطالعه اینگونه جمع بندی شد که تطبیق منزل و آموزش مراقبت های ویژه ی روزمره ی زندگی، به مراقبین، در منزل، باعث پیشرفت سطح تکامل به طور کلی در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلج مغزی، تطبیق منزل، سطح تکامل

عنوان انگلیسی The Effect of Home Adaptation, on Development level of 15-60 Months Old Cerebral Palsy Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the impact of home adaptation on developmental level of 15-60 months old cerebral palsy children. Materials & Methods: In this experimental single-blinded study, forty children with cerebral palsy (15-60 months old) were recruited from some of Tehran public or private rehabilitation clinics based on pre-determined inclusion criteria, and after matching for child age, type of clinic referred to (public or private), type of cerebral palsy, IQ score, GMFCS level and number of occupational treatment sessions already provided at the rehabilitation clinic, the children were divided randomly in to two groups: intervention and control. For data collection, a Demographic Information Questionnaire and Ages & Stages Questionnaires ( ASQ) Test were used. Data were collected on two occasions: before the intervention and 3 months after intervention. For intervention, researcher went to the intervention group home and explained educations related to handling for caregivers and adapted home in a 4-hour session. During 3 months, researcher would follow up to implement the intervention.Finally data were analyzed. Results: there were significant differences in developmental level in total of two groups in 3 months after intervention than before intervention (P< 0.015). but there were no significant differences in average relation (0.713), gross motor (0.2), fine motor (0.329) and problem solving(0.981) improvement of two groups in 3 months after intervention. But there were significant differences in average socio - personal improvement between two groups (p< 0.001) and this was greater in the intervention group. Conclusion: In this study it is concluded that home adaptation and handling training on caregivers in home improves developmental level in 15 -60 months old cerebral palsy children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cerebral palsy, Home adaptation, Developmental level

نویسندگان مقاله زهرا قربانپورکلخوران | zahra ghorbanpour kalkhoran
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

روشنک وامقی | roshanak vameghi
children neurorehabilitaion research center,university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمید دالوند | hamid dalvand
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

پوریا رضاسلطانی | pouria reza soltani
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1385-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات