آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۱۱۵-۱۲۳

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی (Life-H) درکودکان فلج‌مغزی ۱۳-۵ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی در کودکان فلج­مغزی 13-5 ساله ایرانی بود. که از آن برای سنجش مشارکت در کودکان فلج­مغزی استفاده می­­گردد. روش بررسی: 101 کودک فلج­مغزی 13-5 ساله و مراقبینشان به روش نمونه­گیری در دسترس وارد این مطالعه که از نوع اعتبارسنجی و ابزارسازی می­باشد؛ شدند. آنها علاوه بر پرسشنامه LIFE-H ، به پرسشنامه ویژگی­های فردی نیز پاسخ دادند. سپس روایی افتراقی آیتم­ها با استفاده از آزمون اسپیرمن محاسبه گردید. برای بررسی پایایی در دفعات آزمون، 22 نفر از آنها به فاصله زمانی 2 هفته، مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. همچنین روایی ظاهری پرسشنامه در دو مرحله توسط کارشناسان و مراقبین کودکان مورد بررسی قرار گرفت. بررسی روایی محتوایی به روش لاوشه انجام گردید و از نظرات 13 متخصص کاردرمانی استفاده شد. یافته­‌ها: اغلب افراد روایی ظاهری پرسشنامه را خوب گزارش کردند. در بررسی روایی محتوایی به جز دو آیتم، بقیه آیتم­ها نمره قابل قبولی را بدست آوردند. تمام آیتم­ها همبستگی معنادار و خوبی را با نمره بخش مربوطه کسب کردند (r>0/39). همچنین تمام بخش­ها نیز با نمره کل پرسشنامه همبستگی بالاتری نشان دادند (r>0/50). مقادیر ICC برای تمام بخش­ها بیشتر از 0/6 حاصل شد که برای کل پرسشنامه 0/87 بدست آمد. نتیجه‌­گیری: بررسی یافته­‌ها نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی (LIFE_H) در کودکان فلج­مغزی از روایی و پایایی خوبی برخوردار است. بنابراین می­توان از آن جهت سنجش مشارکت این کودکان هم در مطالعات تحقیقاتی و هم به عنوان ابزار بالینی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validity and Reliability of Persian Version of LIFE Habits Assessment for Children with Cerebral Palsy Aged between 5 and 13 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study is to determine validity and reliability of Persian version of Life Habits questionnaire (LIFE-H) in children 5-13 year old with cerebral palsy (CP) . LIFE-H is a tool for measuring participation in children with disabilities . Materials & Methods: In this study which is a tool making and validation instrument 101 caregivers of children with CP aged 5-13, completed the LIFE-H and a demographic questionnaire. Then the discriminant validity of the items was calculated by using Spearman's test. To evaluate test-retest, 22 of participants completed the questionnaire for the second time with a two weeks interval. Also, face validity of the questionnaire was done in two stages by professionals and caregivers of children, and content validity was verified by Lawshe’s method with 13 occupational therapists. Results: Most people have reported good face validity of the questionnaire. Content validity of the Persian version of LIFE-H achieved (except for two items), acceptable score . All items correlate in average to appropriate levels with its own subscale (r> 0.39). Also, all subscales showed a higher correlation with total scores (r >0/50) . I CC values ​​ for all subscales were obtained more than 0.6 and for the questionnaire was 0.78. Conclusion : Results showed that the Persian version of the LIFE_H in the children with cerebral palsy has good validity and reliability. Therefore, it is appropriate assessment to measure participation of children for both research studies and clinical evaluations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده نرجس مرتضوی | seyyedeh narjes mortazavi
faculty of rehabilitation, shahid beheshti university of medical science, damanand st., emam hossein sqare, tehran, iran
میدان امام حسین ، خیابان دماوند، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رضایی | mehdi rezaei
faculty of rehabilitation, shahid beheshti university of medical science, damanand st., emam hossein sqare, tehran, iran
میدان امام حسین ، خیابان دماوند، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani
department of occupational therapy, the university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیدمهدی طباطبایی | mehdi tabatabaei
faculty of rehabilitation, shahid beheshti university of medical science, damanand st., emam hossein sqare, tehran, iran
میدان امام حسین ، خیابان دماوند، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

نوید میرزاخانی | navid mirzakhani
, department of basic science, faculty of rehabilitation, shahid beheshti university of medical science, tehran, iran
میدان امام حسین ، خیابان دماوند، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه علوم پایه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1397-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات