آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۵

عنوان فارسی مقایسۀ سواد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی و دانش‌آموزان با بینایی هنجار
چکیده فارسی مقاله هدف: اگر خواندن و نوشتن و حساب‌کردن را سه مهارت اصلی آموزش در دورۀ ابتدایی بدانیم، خواندن، سنگ زیربنای دو مهارت دیگر است؛ ازاین‌رو، اطلاع‌یافتن از فرایند خواندن و روش‌های آن از مسائل لازم است. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی پیشرفت خواندن در دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی پایۀ چهارم ابتدایی و مقایسۀ آن‌ها با دانش‌آموزان هم‌پایه با بینایی هنجار بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقایسه‌ای و با استفاده از آزمون دفترچه‌های استاندارد‌شدۀ بین‌المللی پرلز (2006) انجام شد. 27 نفر از دانش‌آموزان پایۀ چهارم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرهای تهران و ری و قم به‌روش جامعۀ آماری دردسترس انتخاب شدند. سپس محققان، مقایسه‌ای برقرار کردند بین این دانش‌آموزان با همان تعداد دانش‌آموز با بینایی هنجار از مدارس مجاور که به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش آماری تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در سواد خواندن (0/017=P) و درک متون ادبی بین دانش‌آموزان آسیب‌دیدۀ بینایی و دانش‌آموزان با بینایی هنجار تفاوت معنا‌دار وجود دارد (0/007=P)؛ درحالی‌که در درک متون اطلاعاتی تفاوت معنا‌داری بین دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی با دانش‌آموزان با بینایی هنجار دیده نشد (0/053=P). نتیجه‌گیری: آسیب بینایی بر میزان سواد خواندن مؤثر است؛ بنابراین نیاز به توجه ویژه و بازنگری در برنامۀ آموزش خواندن مدارس ویژۀ دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی ضروری است. توصیه می‌شود معلمان و مسئولان منابع بیشتری با خط بریل، برای کودکان نابینا فراهم کرده و از روش‌های نوین و تقویتی برای پیشرفت سواد خواندن کودکان استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب بینایی، سواد خواندن، متون اطلاعاتی، متون ادبی

عنوان انگلیسی Comparison of Reading Literacy than Students with Visual Impairment and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: If we consider reading, writing and accounting as three substantial skills in primary school, reading will be most important skill of them and therefore, understanding reading processes and its methods is required. The aim of this study was to assay improvement of reading in fourth grade primary school students with visual impairment and comparison with the normal peer students. Materials & Methods: The current research was a Causal-Comparative study and performed by the use of PIRLS (2006) international standardized booklet as instrument. Twenty seven students with fourth grade primary exceptional school in Tehran, Rey and Qom cities were selected by means of non-convenience sampling and compared with the equal students in adjacent schools selected by simple random method. The independent samples t-test method was used in statistical analysis. Results: In the levels of reading literacy (P=0.017) and understanding of literal contents, there was significant difference between students with visual impairment and normal students (P=0.07) whereas in understanding of information contents there was not significant difference (P=0.053). Conclusion: The visual impairment was effective on reading literacy therefore there is necessity to special attention to students with acute visual impairment and reviewing their reading programs. It is recommended that teachers and authorities provide more text in brail for blind children and utilize modern assistive methods to improve their reading literacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اصغر کاکوجویباری | ali asghar kako joibari
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سیدمحمد شبیری | seyyed mohammad shobeiri
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

هاجر شعاعی | hajar shoa amp apos ei
payame noor university, tehran, iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

طیبه محتشمی | tayyebeh mohtashami
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-981-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات