|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۰۶-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ تعادل ایستای کودکان نابینا و ناشنوا و همتایان عادی در شرایط مختلف |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: سیستمهای حسی که شامل دستگاه وستیبولار و حس بینایی و احساس حسیپیکری است، نقش مهمی در کنترل حرکتی ایفا میکنند. فقدان اطلاعات حاصل از هریک از این سه سیستم میتواند روی نوسان بیاختیار قامت در وضعیت ایستاده تأثیر بگذارد. روش بررسی: در این پژوهش مقطعیمقایسهای، 17 کودک نابینای مادرزادی (9 دختر و 8 پسر) و 30 کودک ناشنوا (14 دختر و 16 پسر) 6تا12سالۀ شهر اردبیل، براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و 60 کودک سالم (30 دختر و 30 پسر) نیز بهعنوان گروه کنترل، بهصورت داوطلبانه شرکت کردند. تعادل ایستا با آزمون ایستادن روی یک پا و ایستادن تاندم در وضعیتهای چشم باز و بسته با پایایی (0/99 تا 0/87=r) ارزیابی شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD برای مقایسۀ بین گروهها استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در تکلیفهای تعادلی تحت مطالعه، عملکرد دختران نابینا و ناشنوا و سالم تفاوت معناداری ندارد؛ درحالیکه عملکرد پسران ناشنوا و سالم درمقایسهبا پسران نابینا، در همۀ تکلیفهای تعادلی (0/05>P) غیراز ایستادن تاندم با چشم بسته بهتر بود (0/507=P). نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای طرح حاضر، کودکان نابینا درمقایسهبا کودکان ناشنوا و سالم تعادل ایستای ضعیفتری دارند. ازآنجاکه افراد نابینا نمیتوانند فقدان درونداد بینایی برای حفظ ثبات پاسچرال را جبران کنند، کاهش ثبات پاسچرال در وضعیت استاتیک را نشان میدهند. بنابراین، شناسایی جامع عوامل مؤثر بر تعادل و مشکلات و ضعف تعادلی در زمان مناسب، توجه به این عوامل در برنامههای تمرینی و تقویت آن در کودکان با معلولیت حسی بهخصوص نابینایان، استفاده از نیروهای متخصص و نیز توجه ویژه به فعالیت بدنی این کودکان در مدارس پیشنهاد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Static Balance among Blind, Deaf and Normal Children in Different Conditions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Sensory systems including proprioceptive, vestibular and visual network play an important role in motor control. Loss of information from each sensory channel can cause body sway on static positions. Materials & Methods: Seventeen blind children (9 girls, 8 boys) and 30 deaf children (14 girls, 16 boys) participated as the sample groups in Ardabil city. Sixteen normal children (30 girls and 30 boys) also selected as the control group. One leg standing and tandem stance tests (reliability=0.87-0.99) in two condition (eyes open and closed) was used for static balance evaluation. One-Way ANOVA and LSD post hoc test was used to compare groups, and independent t-test was used for comparing sexes in each group by using SPSS (16 version) software. Results: results showed there is no significant difference between blind, deaf and normal girls in any of the balance tasks (p>0.05). While the balance function of deaf and normal boys was better than blind boys in all balance tasks except for tandem stance with eyes closed (p=0.507). Blind girls were better than blind boys in all balance tasks (p=0.05, p=0.02, p=0.02). Deaf boys were better than girls with deafness in one leg stance and tandem stance (eyes open) tasks (p=0.04, p=0.02, p=0.04) but there was no significant different between deaf boys and girls in any other tasks (p=0.63, p=0.29, p=0.89). Normal boys have better performance than girls and only in tandem stance (eyes closed) (p=0.21) and one leg stance (left foot eyes open) (p=0.99) there was no significant difference between normal boys and girls. Conclusion: findings showed that static balance in deaf and normal children were better than the blinds. Since persons with blindness are not able to compensate the visual loss for postural stability, they show decreased postural stability in static conditions. Inclusive identifying effective factors on balance and its weakness and problems in appropriate time, attention to this factors in training programs for improving balance in sensory impaired children especially the blinds, through specialists, and attending to their physical activity in school is suggested. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آیدین ولی زاده | aidin vali zadeh mohagheghe ardabili unviersty, ardabil, iran. اردبیل انتهای خیابان دانشگاه دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
فرهاد رضازاده | farhad rezazadeh kharazmi university of tehran تهران میرداماد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
شیرین عالی | shirin a amp apos ali kharazmi university of tehran دانشگاه خوارزمی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
عباس مصطفی زاده | abbas mostafa zadeh bonab branch, islamic azad university بناب- دانشگاه آزاد اسلامی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1235-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
فیزیوتراپی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|