|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۸-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه وضوح گفتار کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی هنجار |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش مقایسه وضوح گفتار کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی هنجار در شهرستانهای تهران بود. روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی و مقایسهای، شصت کودک پنج تا هفت سال شرکت کردند. آنها به سه گروه بیستنفری تقسیم شدند؛ بهنحویکه گروه اول و دوم بهترتیب، از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ درحالیکه گروه سوم، شنوایی هنجار داشتند و به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، آزمون هوشی ریون و مقیاس تعیین سطح وضوح گفتار بود. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل پراکنش یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات وضوح گفتار کودکان با شنوایی هنجار به طور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر بود (0/05>P)، ولی میانگین نمرات وضوح گفتار کودکان کاشت حلزون شده و کودکان دارای سمعک تفاوت معناداری نداشت (0/05>P). نتیجهگیری: وضوح گفتار در کودکان با شنوایی هنجار بهتر از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بود ولی از آن جایی که وضوح گفتار یک پدیده پیچیده و چند بُعدی است، به برنامه توانبخشی ویژهای نیاز است تا تحول بیشتری در مهارت گفتاری کودکان کاشت حلزون شده یا دارای سمعک ایجاد شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
وضوح گفتار، کاشت حلزون، سمعک، شنوایی هنجار |
|
عنوان انگلیسی |
Speech Intelligibility in Children with Cochlear Implant, with Hearing Aids and Normal Hearing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of the present research was to compare speech intelligibility in children with cochlear implant, with hearing aids and normal hearing in Tehran province. Materials & Methods: Sixty children underwent this analytic and comparative research. They were divided into three groups and each group contains 20 children. First and second group were selected, ordinarily, from children with cochlear implant and hearing aids by the in available method while that third group were selected from children with normal hearing randomly. The instruments of this research were Riven intelligence test and Speech Intelligibility Rating (SIR). The obtained data were statistically analyzed by one-way ANOVA and Post-Hoc Scheffe. Results: The findings of the research showed that mean scores of speech intelligibility in normal hearing children was significantly more than children of the two groups (P< 0.05), while that mean scores of speech intelligibility in children with cochlear implant had not a significant difference with children with hearing aids (P>0.05). Conclusion: Speech intelligibility in children with normal hearing was better than children with cochlear implant or hearing aids. Since, speech intelligibility is multidimensional and complex phenomenon, requires specific rehabilitation program in order to achieve more development in speech skill of children with cochlear implant or hearing aids. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عاشوری | mohammad a amp apos shouri university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیده سمیه جلیل آبکنار | seyyedeh somayyeh jalil abkenar no. 9, 4th almahdi, shohadaye madrese street, tohid avenue, pishva, iran پیشوا، خیابان توحید، خیابان شهدای مدرسه، المهدی ۴، پلاک ۹
سعید حسن زاده | saeed hassan zadeh university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشکاه علوم بهزیستی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-3&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|