|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۶-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر وضعیت تعادل دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر وضعیت تعادل دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی بود و در آن، از طرح شبهآزمایشیِ پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ آماری 31 دانشآموز پسر عقبماندۀ ذهنی بودند که در دو گروه قرار گرفتند: گروه اول (کنترل): 14 نفر با میانگین سن 3/02 ± 11/07 سال و قد 7/86±152 سانتیمتر و وزن 8/08±44/07 کیلوگرم؛ گروه دوم: 17 نفر تجربی با میانگین سن 1/95±11/23 سال و قد 7/07±147 سانتیمتر و وزن 4/85±38/11 کیلوگرم. آزمودنیها ازطریق نمونهگیری در دسترس (تصادفی) انتخاب شدند و اطلاعات فردی آنها مانند قد، وزن، هوش و سوابق پزشکی، با استفاده از پروندۀ پزشکیشان بهدست آمد. برنامۀ تمرینی گروه تجربی شامل تمرینهای مرتبط با ثبات مرکزی بود. آزمودنیها تمرینات را در شش هفته (سه بار در هفته) انجام دادند. در سه هفتۀ اول، در دو سِت با پنج تکرار و در سه هفتۀ دوم، در دو سِت با ده تکرار انجام دادند و برای ارزیابی تعادل پویا از تست تعدیلشدۀ ستارۀ Y استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی مستقل و همبسته استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج، اختلاف معنیداری در جهات خلفی خارجی و خلفی داخلی در گروه تجربی پس از تمرینات وجود دارد (0/05&leP). نتیجهگیری: افراد مبتلا به کمتوانی ذهنی درمقایسه با افراد طبیعی در رشد حرکتی تأخیر دارند که بهنظر میرسد باعث کاهش تعادل در آنها میشود. این پژوهش باتوجهبه ضعف تعادل در کمتوانانان ذهنی و اهمیت تعادل در فعالیتهای روزانه و تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل نشان داد که این تمرینات باعث بهبودی تعادل در این افراد میشود. مربیان و معلمان نیز میتوانند از تمرینات ثبات مرکزی برای افراد کمتوان ذهنی استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تست ستاره، تعادل پویا، ثبات مرکزی، کمتوانی ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Core Stabilization Training Program on the Balance of Mentally Retarded Educable Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to evaluate the effect of core stabilization training program on the balance of mentally retarded educable students. Materials & Methods: The research was use Application of Quasi-experimental design with pretest and posttest control group. Our subjects included 31 students boys mentally retarded in the two groups (control, 14 patients with a mean age of 11.07±3.02years, height 152±7.86cm, weight 44.07 ± 8.08kg) and (17experimental group with a mean age 11.23 ± 1.95years, height 147±7.07cm, weighing 38.11±4.85kg) of the sample selected. Demographic data includes: height, weight and medical records and also the IQ of them were collected. The training program of experimental group that for 6 weeks, 3 times a week in the first three weeks experimental group performed exercise the 2 sets with 5 repetitions and three the second week of 2 sets with 10 repetitions and for evaluate used the dynamic balance Y test. For analysis data used the paired T test and independent test. Results: Results showed significant differences in mean posterior-lateral and posterior-medial in the experimental group in post-test (P&le0.05). Conclusion: People with mental retardation compared with normal people have problems with delays in motor development that seems to cause deficit in the balance. Due to the lack of balance in the people with mental retarded and the importance of balance in daily activities and the effects of core stability training on the balance was showed this training improve balance in these individuals, on base of the results of this research the core stability exercises can be performed for mental retarded by coaches and teachers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن دانشمندی | hassan daneshmandi department of physical education amp;amp; sport sciences, faculty of sport science and physical education, guilan university, rasht, iran. گیلان، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
امیرحسین براتی | amir hossein barati shahid rajaeeuniversity دانشگاه شهید رجایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
رحمت احمدی | rahmat ahmadi giulan university دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1105-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طب فیزیکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|