|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی نوجوانان کمتوان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی نوجوانان دختر کمتوان ذهنی 14تا18ساله در استان مازندران است. روش بررسی: در مطالعۀ شبهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفیخوشهای و چندمرحلهای، چهل نوجوان دختر کمتوان ذهنی 14تا18ساله، انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند، بهطوریکه هر گروه بیست نفر بود. به اعضای گروه آزمایش، رفتارهای اجتماعی در هشت جلسۀ نوددقیقهای در یکماه، آموزش داده شد؛ ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون هوشی ریون و مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین نمرههای مهارتهای اجتماعی گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05>P). همچنین، میانگین نمرهها در همۀ خردهمقیاسهای مهارتهای اجتماعی، شامل مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد بهخود، رابطه با همسالان، در مرحلۀ پسآزمون، در گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش یافته بود (0/05>P). نتیجهگیری: برنامۀ آموزشی رفتار اجتماعی، باعث بهبود مهارت اجتماعی در نوجوانان کمتوان ذهنی شد؛ بنابراین برنامهریزی برای آموزش رفتار اجتماعی به این نوجوانان اهمیت ویژهای دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتارهای اجتماعی، کمتوان ذهنی، مهارتهای اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Social Behaviors Training on Improvement of the Social Skills of Adolescents with Intellectual Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of the research was to investigate the effectiveness of social behaviors training on improvement of the social skills of 14-18 years old girl adolescents with intellectual disability in Mazandaran province. Materials & Methods: In this semi-experimental study with pretest and posttest design with control group, were selected fourty girl adolescents with intellectual disablity of 14-18 years old through multi–stage cluster sampling method. Subjects allocated randomly to two groups (experimental and control) and each group consist of 20 individuals. Experimental group attended in social behaviors training in the 8 sessions lasting for 90 minutes on the one month, but the control group did not receive any of instruction. The instruments consist of Revan intelligence test and Matson’s social skills scale. The data analysis was done by using MANCOVA. Results: The findings of this research showed that there were a significantly increasing in the mean scores of social skills (P< 0.05). Also, scores mean of all of the social skills subscales (appropreate social skills, asocial behaviors, impulsive & aggression, superiority & high self-confident and relation with peers) significantly increase on the post intervention in experimental group (P< 0.05). Conclusion: The social behaviors training program lead to improve social skills of adolescents with intellectual disability. Therefore, planning for social behaviors training has a particular importance for adolescents with intellectual disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social behaviors, Social skills, Intellectual disability |
|
نویسندگان مقاله |
سیده سمیه جلیل آبکنار | seyyedeh somayyeh jalil abkenar haneye_00@yahoo.com
محمد عاشوری | mohammad a amp apos shouri no. 9, almahdi 4, school street, tohid avenue, pishva, varamin, iran. تهران، ورامین، پیشوا، خیابان توحید، خیابان شهدای مدرسه، المهدی ۴، پلاک ۹.
غلام علی افروز | gholam ali afrouz afrooz@ut.ac.ir
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-655-3&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|