آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۷

عنوان فارسی لب‌خوانی و ادراک گفتار دانش‌آموزان کم‌شنوای مدارس ویژۀ کم‌شنوایان در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی‌ توانایی لب‌خوانی و ادراک گفتار دانش‌آموزان کم‌شنوای مدارس ویژۀ کم‌شنوایان در شهر تهران و در سطوح مختلف گفتاری بود. روش بررسی: در این مطالعۀ توصیفی‌تحلیلی، 44 دانش‌آموز کم‌شنوا (9 تا 12ساله)، از دو مدرسۀ ویژۀ کم‌شنوایان شهر تهران (دخترانه و پسرانه)، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته است که برای سنجش اطلاعات دموگرافیک نمونه‌ها، آزمون ادراک شنوایی APT، آزمون لب‌خوانی شمارۀ 2 سارا به دو شیوۀ بدون ‌صدا و باصدا و آزمون تمایز گفتار SDS به دوشیوۀ بدون ‌صدا و باصدا استفاده می‌شود. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از آزمون‌‌های تی وابسته و مستقل استفاده شد. یافته‌ها: لب‌خوانی و تمایز گفتار 97٫3 درصد دانش‌آموزان، در وضعیت بسیار ضعیفی قرار داشت و تنها 67 درصد از آنان، ادراک شنوایی مسلطی داشتند (0/001>P). بین امتیازات آزمودنی‌ها در دو حالت بدون ‌صدا و باصدای آزمون سارا (واج‌ها)، تفاوت معناداری وجود داشت (0/001>P)؛ اما بین امتیازات آزمودنیها در حالت بدون ‌صدا و باصدای آزمون SDS (واژه‌ها) تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین، در هیچ‌یک از آزمون‌‌های پژوهش، تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: لب‌خوانی و ادراک گفتار، اولین شاخص روش آموزش شفاهی است. این شاخص در دانش‌آموزان کم‌شنوای مدارس ویژۀ کم‌شنوایان در شهر تهران، وضعیت مناسبی نداشت. برای بررسی راه‌حل‌‌های مناسب، پژوهش‌‌‌های بیشتری لازم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Lip Reading and Speech Perception of Hearing Impaired Students in Special Schools for the Deaf in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The goal of this study was to evaluate the lip reading ability and Speech perception of hearing impaired students of special schools for the hearing impaired in different speech levels. Materials & Methods: In this cross- sectional study, 44 deaf students (9-12 years old) were selected with multi-stage cluster sampling method, from two special schools for the deaf in Tehran. Tools were a demographics questionnaire, the Auditory Perception Test (APT-HI), Sara lip reading test (No 2) and Speech Discrimination Score Test (SDS). T test were used to analyze the data. Results: The lip reading ability and speech perception of 97.3% of deaf students was very poor and only 67% had degrees of speech perception. (P-value< 0.001). There was the significant difference between Sara lip reading test scores (phonemes) with and without sound (P-value< 0.001), but no significant difference between SDS test scores (words) with and without sound. Also there was no significant difference between male and female sample scores in all of tests. Conclusion: lip reading and speech perception, the first index of oral method, were not desirable in deaf students in special schools for the deaf in Tehran. More research is needed to explore solutions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گیتا موللی | gita movallali
welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزستی و توان بخشی

کمال پرهون | kamal parhoun
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran
تهران، دانشگاه علوم بهزستی و توان بخشی

نعیمه دانشمندان | na amp apos eimeh daneshmandan
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، مرکز تحقیقات توان بخشی اعصاب اطفال.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-991-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی سنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات