|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۶-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی سطح مهارتهای تکامل فردی-اجتماعی کودکان مبتلا به فنیلکتونوری تحت رژیمدرمانی از بدو تولد |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه با هدف تعیین سطح مهارتهای تکامل فردیاجتماعی کودکان 4-1 سالهای طرحریزی شده است که از بدو تولد به فنیلکتونوری تحت رژیمدرمانی مبتلا بودهاند. روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعیتحلیلی دربارۀ 40 کودک 1 تا 4ساله انجام شد. انتخاب این کودکان، براساس فهرست بیماران کلینیک فنیلکتونوری بود که از بدو تولد، غربالگری شده و تحت درمان قرار گرفته بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ دموگرافیک و پرسشنامۀ ASQ و ارزیابی بالینی توسط متخصص کودکان بود. 40 کودک نیز بهعنوان گروه کنترل، بهطور تصادفی از مهدکودکهای تهران انتخاب شده و پرسشنامههای یادشده برای آنها تکمیل شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخۀ 19 انجام شد. یافتهها: متوسط سن کودکان 30/7 (± 10/5) ماه در گروه کنترل و 27/7 (± 11/0) ماه در گروه مورد بود. بین دو گروه، ازنظر نحوۀ زایمان، دور سر، قد و وزن فعلی و وزن بدو تولد رابطۀ معناداری وجود نداشت؛ اما ازنظر تکامل مهارتهای فردیاجتماعی، اختلاف معناداری وجود داشت (0/001>P). نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، سطح تکامل فردیاجتماعی در کودکان درمانشده با رژیمدرمانی از بدو تولد، کمتر از کودکان عادی است؛ لذا تشخیص و مداخلۀ زودرس برای همۀ کودکان درمانشده با رژیمدرمانی، از بدو تولد و در سنین کم توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تکامل فردی-اجتماعی ، رژیمدرمانی ، فنیلکتونوری ، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Personal-Social Developmental Skills Levels in Children with Early Treated Phenylketonuria |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This Study aimed to investigate the level of personal-social developmental skills in 1-4 years old children with early treated phenylketonuria. Materials & Methods: This analytic, cross-sectional study has been done on 40 children 1-4 years old referred to clinics of phenylketonuria (PKU) who were diagnosed through screening at birth and were treated. The measurements were a demographic questionnaire, ASQ (Ages & Stages Questionnaire) and clinical assessment by pediatrician. Forty children were also selected randomly as control group from kindergartens of Tehran and completed the questionnaires. Data were analyzed by SPSS 19.0 software. Results: The mean age of Children was 30.7 (±10.5) months in the control group and 27.7 (±11.0) months in the case groups. There was no significant differences between two groups in terms of delivery type and the current and birth height, weight and head circumference. There was a significant difference between two groups regarding personal-social developmental skills (P< 0.001). Conclusion: The level of personal-social developmental skills in the children with early treated Phenylketonuria is lower than normal children. Early diagnosis and intervention for all children with early treated Phenylketonuria is recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا قدبیگی | zahra ghadbeigi university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فیروزه ساجدی | firouzeh sajedi research center pnrc university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اکبر بیگلریان | akbar biglariyan university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
گیتا موللی | gita movallali pediatric neuro rehabilitation research center pnrc مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان
سپیده نازی | sepideh nazi tehran medical science university دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-4&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|