آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۰-۷۶

عنوان فارسی یادگیری حرکتی سکانسی صریح بیماران مبتلا به ام اس از نوع Relapse-Remission
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به MS از نوعِ Relapse-remission و مقایسۀ آن با افراد سالم، هدف این تحقیق است. روش بررسی: برای بررسی یادگیری حرکتی صریح، از وظیفه‌ای حرکتی استفاده شد که با استفاده از نرم‌افزار اجرا می‌شد. 15بیمار مبتلا به RRMS و 15فرد سالم که با گروه بیمار همسان شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند. وظیفۀ حرکتی بدین‌صورت بود که 4 مربع با رنگ‌‌های مختلف روی صفحۀ نمایش رایانه ظاهر می‌شد و داوطلب می‌بایست به‌محض مشاهدۀ هر مربع، کلید مربوط‌به آن را فشار می‌دادو 48 ساعت بعد،از افراد آزمون یادآوری گرفته می‌شد.آزمون روز اول، شامل 8 بلوک و آزمون یادآوری شامل 2 بلوک منظم بود. قبل از آزمون، توضیحات لازم درخصوص الگوی بلوک‌ها به فرد داده می‌شد. زمان اجرای آزمایش، بلوک‌‌های تحقیق به‌عنوان متغیر وابسته اندازه‌گیری شده و با استفاده از آزمون‌‌های K-S وتی زوج‌شده وتیمستقل تحلیل شدند. یافته‌‌ها: انجام بلوک‌های تحقیق در بیماران به‌صورت معنی‌داری کندتر از افراد سالم بود (0/05>P). اختلاف زمانی بلوک دهم درمقایسه‌بابلوک اول در هر دو گروه معنی‌دار بود (0/05>P) و یادگیری حرکتی صریح در افراد سالم بیشتر از افراد بیمار بود (0/05>P). نتیجه‌گیری: اگرچه گروه بیمار وظیفۀ حرکتی را کندتر از گروه سالم انجام دادند، یادگیری حرکتی صریح در این گروه نیز وجود داشت؛اما میزان یادگیری حرکتی صریح دربیماران،درمقایسه‌با گروه سالمِ همسان خود کمتر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمان واکنش، مالتیپل اسکلروزیس، مهارت حرکتی، یادگیری صریح

عنوان انگلیسی Explicit Motor Sequence Learning in Relapse-Remission MS Patients
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was studying of explicit motor learning in Relapse-Remission (RR) MS patients and compare with healthy subject. Materials & Methods: A serial reaction time task by using software was applied for studying explicit motor learning in 15 RRMS patients and 15 matched healthy subjects. In this task four squares with different colors appeared on the computer screen and the subjects were asked to press 1 of 4 keys corresponding to the appropriately colored square immediately after observing it. In the first day subjects practiced 8 motor blocks with a retention test consisted of 2 patterned blocks, 48 hours later. Before test, the subjects were told the order of random and patterned blocks, and then RT values were calculated for each block and K-S test, paired T test and independent-samples t-test were used to analyse the measured blocks times. Results: The patient groups performed this task slower than healthy groups (P< 0.05). Blocks time difference between the first block and tenth block, were significant in both groups (P< 0.05). But Explicit motor learning in healthy subjects was higher than patient groups (P< 0.05). Conclusion: Although patient groups performed this task slower than healthy subjects, there was motor learning in RRMS patient but this explicit motor learning was less than healthy matched subjects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید ظهیری | nahid zahiri
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

ایرج عبداللهی | iraj abdollahi
tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences, physiotherapy department of
تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه فیزیوتراپی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید مسعود نبوی | seyyed masoud nabavi
shahed university
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

امیرمسعود عرب | amir masoud a amp apos rab
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-581-6&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات