|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل رابطه بین اختلالات یادگیری و اختلالات زبان در دانشآموزان مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین اختلالات یادگیری و اختلالات زبان در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دچار اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی شهرستان میبد بودند. نمونه مورد نظر در این پژوهش 50 نفر (25 دختر و 25 پسر) از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری بودند که به روش نمونهگیری در دسترس از مرکز اختلالات یادگیری این شهرستان که تحت آموزش و درمان بودند انتخاب شدند و با توجه به هدف و فرضیه های مطرح شده مورد آزمون قرار گرفتند. فرض اصلی این پژوهش این بود که بین اختلالات یادگیری و اختلالات زبان رابطه وجود دارد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سنجش اختلالات یادگیری میکلباست و پرسشنامه سنجش اختلالات زبان محقق ساخته و آزمون هوش کلامی وکسلر کودکان بود که پایایی و روایی آنها در حد مطلوبی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی برای دو گروه مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش رابطه معناداری را بین نمرات اختلال زبان و نمرات اختلال یادگیری نشان داد (0/558=r ؛ 0/05>P). همچنین بین خرده مقیاسهای اختلال یادگیری و اختلال زبان رابطه معنادار بود. این نتایج در بین دانش آموزان پسر و دختر مشابه بود. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تأخیر در رشد زبان و عناصر آن، می تواند یادگیری کودک را تحت تأثیر قرار دهد زیرا این همبستگی نشان می دهد که عوامل مشترکی بین محتوای یادگیری و زبان وجود دارد که هر دو جنبه از رشد را تحت تأثیر قرار میدهد. در واقع، در کنار عوامل تأثیرگذار بر اختلال یادگیری همچون آسیب های مغزی و عصبی، تأخیر در پیش نیازهای یادگیری تحولی از جمله رشد زبان، عامل دخیل مهمی محسوب می شود و خانواده باید نسبت به تحول زبانی کودک هم در قسمت درک و هم در قسمت گفتار توجه و مراقبت ویژه ای داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Analysis of Relation between Learning Disorders and Language Difficulties in Elementary School Students with Learning Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research was designed to study the relationship between learning disorders and language difficulties in elementary school students with learning disabilities. Materials & Methods: The method of research was a correlaticve qualitative study. A sample of 50 elementary school students was selected from learning disabilitiy center in Maybod city. Wechsler Intelligence Test and MykelBust Learning Disorder Questionnaire and Language Capacity Questionnaire were administered for the subjects. Results: The results of regression analysis showed that the correlation between language difficulties and learning disorders of students was significant (P< 0.01). The results also showed that the correlation between factors of learning disabilities and language disorders of sample was significant (P< 0.05), but this correlation between communication and learning disabilities was not statistically significant (P>0.05). Conclusion: The results of this study support the claim that correlation between language disorders and learning disabilities is high but it is not certain and stable that is the persons who have a low or moderate language development they will have been low learning capacity. In addition, the persons who have a high language development they will have been high learning capacity. In the other hand, besides of another causes, the learning disabilities such as neurological pathology and psychopathology, the factors of evolutionary process of learning such as language development) can affect learning process. Therefore, it can conclude that retarded in language development and their factors, can affects child learning process. Because of this significant correlation that shows the common factors between them, parents must attend to evolution of language the child. The most important finding from these analyses is that for learning, maturity of language is necessity and for education of language and learning, it must have been special programs and parents and educators must use democratic method for education of language the children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد یارمحمدیان | ahmad yarmohammadian department of psychology, university of isfahan, hezar jrib st. isfahan, iran. اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-573-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|