|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۲-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه توانایی کنترل وضعیتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن و کودکان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در برخی بررسیهای انجام شده بر روی کودکان مبتلا به اختلال خواندن روابط معناداری بین توانایی کنترل وضعیتی و اختلال خواندن گزارش شده است. در این بررسی با کنترل عوامل مداخله کننده، این ارتباط با مقایسه کنترل وضعیتی و ویژگیهای تعادلی بین کودکان عادی و کودکان مبتلا به اختلال خواندن بررسی شد. روش بررسی: مطالعه مورد-شاهد حاضر بر روی 19 کودک پسر مبتلا به اختلال خواندن با میانگین سنی 13/78±112/90 و 19 کودک پسر عادی با میانگین سنی 15/62 ± 118/42 ماه صورت گرفته است. دو گروه از نظر سن، قد و وزن با هم یکسان میباشند. تکالیف وضعیتی شامل ایستادن ساکن با پاهای مجاور هم روی سطح سفت با چشم باز و بسته، روی اسفنج با چشم بسته و روی سطح سفت بهمراه اغتشاشات داخلی بوده است. مدت زمان انجام هر یک از تکالیف 35 ثانیه بود و از دستگاه صفحه نیرو برای ارزیابی عملکرد وضعیتی استفاده شد. از تمامینمونهها، قسمت تعادل تست برونینکز اوزرتسکی نیز گرفته شد و همبستگی تستهای عملکردی و تستهای آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. آزمونهای آماری کولموگروف-المیرونوفت وتی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سطح کل ایستادن روی سطح سفت با چشم باز بین دو گروه تفاوت معناداری دارد (0/05>P). همچنین وابستگی به اغتشاشات داخلی در انحراف معیار سرعت در راستای داخلی-خارجی، قدامی-خلفی و همچنین سطح کل تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان مبتلا به اختلال خواندن و کودکان عادی دارد، ولی طول مسیر و متوسط سرعت در حالتهای مختلف کنترل وضعیتی (فوم، سطح سفت، چشم باز و بسته) و وابستگی به بینایی در تمامی پارامترهای طول مسیر، سرعت و سطح کل تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان وجود نداشت. همچنین ارتباط معناداری بین پارامترهای مرکز فشار با بخش تعادلی تست برونینکز اوزرتسکی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن یافت نشد. نتیجهگیری: با وجود تفاوت در برخی پارامترهای کنترل وضعیتی بین کودکان مبتلا به اختلال خواندن و عادی، ارتباط معناداری بین کنترل وضعیتی و اختلال خواندن یافت نشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کنترل وضعیتی، اختلال خواندن، ویژگیهای تعادلی |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Postural Control Ability in Children with/without Dyslexia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In some reviewed studies on children with dyslexia it is observed that there is a significant relationship between the ability of postural control and dyslexia. In this study, by controlling the interfering factors, we have reviewed this relation by comparing postural control and balance ability in normal and dyslexic children. Materials & Methods: This case-control study is done on 19 boys with dyslexia (112.90±13.78) and 19 Normal boys (118.42±15.62). Normal children and children with dyslexia were matched in age, height and weight. Positioning duties included standing with adjacent feet on firm surface with open and closed eyes, and with close eyes on the foam and with internal perturbation on firm surface. Duration of each assignment was 35 seconds and the force plate device was used to evaluate the condition performance. Balances component of Bruininks Oseretsky test were take from all of the samples and correlation between functional and laboratory test were examined. Results: The results showed that the area on firm surface with open eyes, internal perturbation dependency rate in the standard deviations of the lateral body sways (SDX) and of the antero-posterior body sways (SDY) and the surface area, there were significant differences between normal and dyslexic children, but there was not any significant difference between the two groups in path length and mean velocity in different postural control modes (foam, firm surface, open and close eyes) and visual dependence in all parameters (path length, velocity and surface area). We did not find significant correlation between Center of Pressure (COP) and the balance part of Bruininks Oseretsky test in children with dyslexia. Conclusion: In spite of differences in some postural control parameters between normal group and children with dyslexia, it was not found significant relationship between postural control and dyslexia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Control Posture, Dyslexia |
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی ارغیانی | morteza arghiani no.15, banafsheye13, eghbal blvd., mashhad, iran. مشهد، بلوار وکیل آباد، وکیل آباد ۶۴، بنفشه ۱۳ ، پلاک ۱۵.
حسن عشایری | hassan a amp apos shayeri
قربان تقی زاده | ghorban taghizadeh
شهلا رفیعی | shahla rafiei
هاجر مهدی زاده | hagar mahdizadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-603-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|